fbpx

Dit resumé er vigtigt at have med i din forretningsplan, især hvis planen er til ekstern brug. Det vil sige, hvis du vil bruge den til at opnå finansiering eller finde en partner. Men det kan også være lige så vigtigt at skrive den, hvis den er til eget brug. Du kan forestille dig, at dit resumé er din mini-forretningsplan.
Her får du forklaring på, hvordan du skal skrive sektionen og hvilke spørgsmål du skal besvare. Du får også et eksempel med, så det bliver nemmere for dig at skrive din egen resumé. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest

Dit resumé skal være kort, højst én side. Og den skal fange læserens opmærksomhed hurtig. Hvis din målgruppe med din forretningsplan f.eks. er en investor eller en bankrådgiver, skal vedkommende hurtigt få indblik over din forretning. 

Investorer og bankrådgivere har som regel travlt og vil hurtigt bedømme din forretningsplan ud fra resuméet og vil være afgørende om de vil læse videre eller ej. Betragt derfor resuméet som en vigtig del af din forretningsplan. 

Hent et forretningsplanseksempel!

Og tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Spørgsmål, der skal besvares i dit resumé

For at skrive din mini-forretningsplan, skal du kunne svare på de mest vigtige spørgsmål angående din virksomhed. Og derfor skal du, selvom den er en del af indledningen, først skrive det til sidst. Når du har styr på alle punkter i din forretningsplan. 

Vi kan opdele resuméet i seks delsektioner med hver deres egen fokusområde og med hver deres egne vigtige spørgsmål:

Første delsektion: Din elevatortale

Elevatortale-resumé

Første delsektion er din elevatortale, din korte salgstale. Her skal du svare på, hvad dit produkt eller ydelse er. Hvad sælger du og hvordan gør du det? Eller hvis din forretning er producent: Hvad producerer du og hvordan gør du det? Hvilke behov hjælper du kunderne med at realisere? 

Anden delsektion: Kunderne

Kunderne-resuméAnden sektion handler specifikt om kunderne. Hvem er dine kunder? Hvad arbejder de med? Hvor bor de henne? Hvad er deres uddannelses- og lønniveau? Hvad er deres problemstillinger, som du kan hjælpe dem med? 

Tredje delsektion: Markedsføring og salg

Markedsføring-og-salg-resuméTredje sektion handler om dine vigtigste markedsførings- og salgsindsatser. Hvordan sender du dit budskab ud til dine potentielle kunder? Hvad er dine vigtigste markedsføringsindsatser? Hvad er dine vigtigste salgsindsatser? 

Fjerde delsektion: Nøgletal

Nøgletal-resuméFjerde sektion omhandler dine nøgletal. Hvad dit produkts eller ydelses prisniveau? Hvor mange kunder forventer du at betjene det første år? Eller: Hvor mange produkter/ydelser forventer du at sælge i det første år? Hvad giver det i samlet omsætning? Og hvad giver den omsætning i resultat? 

Femte delsektion: Virksomhedsform og dig

Virksomhedsform-og-digFemte delsektion omhandler virksomhedsformen og dig, stifteren. Hvad er virksomhedsformen af din forretning? Hvem er du? Hvad er din baggrund (uddannelse og erfaring)?

Sjette delsektion: Finansiering

finansieringDen sidste delsektion omhandler finansieringsbehovet og finansieringsvalget. Hvor stor er finansieringsbehovet? Hvad skal pengene bruges til? Hvor skal pengene komme fra? Hvad vil du selv byde ind med? 

Eksempel fra Carl's Bistros forretningsplan:

Carl's-bistro

“Resumé

Carl’s Bistro er et spisested, der udelukkende serverer økologisk mad og drikkevarer og sigter efter at have et moderne, indbydende designinteriør, som skal få kunderne til at måbe og vil få lyst til at besøge igen. Der vil være plads til 40 gæster på en gang. Menuen vil ændres for hver sæson og vil bestå af kvalitets økologisk kød, grøntsager, frugter og drikkevarer, som sodavand, øl og vin.

Kunderne er miljøbevidste forbrugere, begge mænd og kvinder og par, der er alt mellem 25 og 45 år. De har mellemlang eller lang uddannelse og har derfor høj indkomst og bor i større byer. Det gør det ideelt at lave den første restaurant i Esbjerg.

Vi vil fokusere på at markedsføre bistroen lokalt og ved at kommunikere økologi først og fremmest. Derudover skal forbigående kunne se ind i bistroen, som skal have et flot indbydende design. Udover trykte markedsføringsartikler vil Carl’s Bistro være præsenteret på egne hjemmeside, Google Local, Google Ads, Instagram og Facebook.

Vores priser vil med kvaliteten af maden, servicen og miljøet være høje. Vi vil i det første år sætte det som mål at opnå en omsætning på 3,8 mio. kr. ved at have omkring 2.000 gæster, som gennemsnitlig vil spise for 1.900 kr. Det vil skabe et underskud på 215.000 kr., som vil skyldes høje etableringsomkostninger.

Bistroen er en enkeltmandsvirksomhed og består af ejeren Carl Danielsen, som også vil være den daglige leder. Carl blev uddannet gastronom 15 år siden og har arbejdet som chefkok i en restaurant i 5 år. Det er første gang Carl stifter sin egen restaurant.

Den nødvendige etableringskapital vil være på 446.500 kr. De største poster vil være køb af inventar, lager, depositum og leje. Jeg vil selv skyde 200.000 kr. ind i virksomheden. Jeg vil søge 300.000 kr. i realkreditlån for at dække de resterende etableringsomkostninger og imødekomme perioder, hvor der er minus på likviditeten.”

Afslutning

Dit resumé, eller mini-forretningsplan om man vil, er uundværlig til ekstern brug. Men du vælger selv om du vil have den med, hvis din forretningsplan er til eget brug. Jeg vil klart anbefale, at du skriver den med lige meget hvad, da det vil give dig god indblik og overblik over din egen forretning.

Husk, at prøve at holde den kortfattet og præcist. Hvis du skriver dit resumé lige på øjet, kan du fange din læsers opmærksomhed og i bedste fald interesse. 

Eksterne links

  • Startupsvar.dk’s version af et resumé i en forretningsplan. Tryk her
  • Small Business’ version (Engelsk). Tryk her
  • Grow Think’s Youtube-video om resuméer i en forretningsplan. Tryk her
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!