fbpx

Din idégrundlag er det højeste lag af din virksomhedsstrategi. Hvis din virksomhed skal kunne overleve på lang sigt, skal den have et idégrundlag. Du får her en gennemgang af, hvad du skal skrive med og hvordan du gør det. Du får også et eksempel med til sidst fra vores fiktive virksomhed Carl’s Bistro.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest

Din virksomhed skal have et eksistensgrundlag. Og vi snakker her ikke om at din virksomhed skal tjene penge. Det skal være noget mere overordnet, noget, der betyder noget for dig og dine kunder. 

Din virksomheds idégrundlag bliver den ledestjerne hele din virksomhed skal sigte efter. Prøv så vidt som muligt at se din virksomhed og dens produkt eller ydelse fra dine kunders side. Først og fremmest skal du vide, hvem dine kunder er. Derfra kan du stille spørgsmål som ”Hvad er det, mine kunder køber?” og ikke ”Hvad er det jeg sælger til mine kunder?”. Stil også ”Hvorfor køber de mit produkt?” og ”Hvilke virksomhedsværdier er vigtige for mine kunder?

Hent et forretningsplanseksempel!

Og tilmeld dig vores nyhedsbrev!

Idégrundlagets tre punkter

Et idégrundlag har tre vigtige punkter, som du skal lave for din forretning. Mission, vision og værdi. De tre punkter udgør sammen din virksomheds eksistensgrundlag. Og de giver dig et rigtigt godt grundlag for at forstå din virksomhed yderligere og gør det dermed nemmere for dig at have et fast mål. 

Mission

Mission-idégrundlagBetragt din virksomheds mission som et tilbud til dine kunder. I din mission er der tre vigtige spørgsmål, du skal kunne svare på:

  1. Hvem er min virksomheds målgruppe?
    Du skal have styr på, hvem dine kunder er. Hvis du ikke ved, hvem de er, bliver det svært for dig at finde dem ude i den virkelige verden.
  2. Hvilke kundebehov har mine kunder?
    Du skal vide, hvilket behov dit produkt løser for dine kunder.
  3. Hvordan dækker min virksomhed det behov?
    Den del burde være den nemmeste for dig. Det er dit produkt.

Vær omhyggelig med at skrive din mission. En mission bør ikke ændres, lige så længe din virksomhed eksisterer. Den skal også være letforståelig for både dig, dine medarbejdere og dine kunder. Derfor skal din mission helst være bæredygtig, kortfattet og unikt i forhold til dine konkurrenters ditto.

Men dermed ikke sagt, at du aldrig må ændre den. Ændr den, hvis du finder på noget meget bedre end din nuværende. Google ændrede sin i 2014 fra “Don’t be evil” til “Our mission is to organize the world’s information and make it accessible and useful”. 

Vision

Vision-idégrundlag

Missionen, du har udarbejdet bør udbygges med en vision. Din virksomhed vision er dine store drømme om virksomheden og skal fungere som den store motivation. Visionen er selve ledestjernen i din virksomheds idégrundlag. Gør din vision målbar og ambitiøs, men hold den samtidig realistisk.

Visionen kan og bør ændres hvert år. Du kan inkludere din drømmeomsætning, ønsket antal medarbejdere, andre mål som at blive den største eller bedste i din branche, den bedste i dine kunders øjne, såfremt det er realistisk.

Værdier

VærdierDin virksomheds værdier bliver dens mission og visions fundament. Værdierne skal give en generel vejledning i, hvordan missionen og visionen skal realiseres. De skal i bund og grund være din virksomheds grundlæggende principper for dens, og dermed din og dine medarbejderes, adfærd.

Tænk tilbage på til spørgsmålet om, hvilke virksomhedsværdier der er vigtige for dine kunder. De værdier skal være lige så vigtige for din virksomhed, som de er for kunderne.

Værdier, du kan overveje, kan være f.eks. din virksomheds servicestandard, produktstandard, miljømæssige, samarbejdspartnerrelaterede, m.m.

Eksempel fra forretningsplanen af Carl's Bistro:

Carl's-bistro

“Idégrundlag

Mission

Carl’s Bistros største opgave er at give kunderne den bedste økologiske oplevelse, både i designet af Bistroen og i den gastronomiske del. Vi yder den bedste venlige service, så kunderne føler sig velkomne og vigtige.

Vision

Carl’s Bistros vigtigste subjektive mål er at være den bedste økologiske oplevelsesbistro i hele Danmark.

Vision

Økologisk kvalitet:

Vores produkter er af høj kvalitet, valgt ud fra de bedst mulige økologiske leverandører

Bedste service:

Vores betjening af vores gæster er i høj kvalitet

Bedste samarbejder:

Vores leverandører ser os som den bedste samarbejdspartner

Afslutning

Din virksomheds idégrundlag bliver dens eksistensgrundlag. Find på at lave en, der kan motivere dig og dine medarbejdere og tiltrækker dine kunder. Hvis du finder på det helt rigtige mission, behøver du aldrig at ændre den igen, mens du forhåbentligt vil komme til at ændre din vision regelmæssigt efter at have nået den ene efter den anden. Din værdier skal have grundlagt i dine kunders ønsker, og selv skal fungere som grundlag for din mission og vision. 

Eksterne links

  • Lidt om en virksomheds idégrundlag af Startupsvar.dk. Tryk her
  • Start med Hvorfor: Hvordan store ledere inspirerer til handling.
    En TedTalk af Simon Sinek. (Engelsk med danske undertekster) Tryk her
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!