fbpx

Disse 10 ting sikrer dig en succesfuld forretningsplan

disse 10 ting sikrer dig en succesfuld forretningsplan

Du skal have et indgående kendskab for at kunne lave en succesfuld forretningsplan. Og hvad er en succesfuld forretningsplan? Det er en forretningsplan, der udfylder det formål, det blev skabt for. For de fleste vil indebærer det eksternt brug.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Print

Det kan for eksempel være udarbejdelse af en forretningsplan til en bank. For at etablere en erhvervskonto måske. Eller skaffe finansiering. Der er kan være forskellige formål. Og i dette blogindlæg går vi ud fra, at du skal bruge det primært eksternt.

Så hvad skal der til for at lave en succesfuld forretningsplan? Her får du 10 ting, der sikrer dig lige præcis det.

Relateret: Skriv din egen forretningsplan | Inklusivt eksempel

Også relateret: Hvornår du skal og ikke skal få en rådgiver til at skrive din forretningsplan

Disse 10 ting sikrer dig en succesfuld forretningsplan

1. Udfør din research grundigt

Du har måske arbejdet mange år i branchen og tænker, at du ved alt. Men en grundig research kan give dig et større indblik i din branche og marked. Det kan også hjælpe dig med at finde nye muligheder, som du ikke havde tænkt på før.

En grundig research vil gøre det meget nemmere for dig at skrive en succesfuld forretningsplan. Og ikke mindst vil det også vise læseren, at du har et godt og bredt kendskab til din branche.

Relateret: Markedsanalyse ved opstart af virksomhed

2. Vis at der er potentiale i markedet

Det er et stort spørgsmål, som dine læsere vil stille. Er der potentiale i markedet? Det skal du svare på ved at vise, at der plads til dig og din virksomhed i branchen, og ved at vise, at der er kunder nok til dig og dine konkurrenter i branchen. Og hvordan vil du konkurrere mod dine konkurrenter? Hvad er det, der gør dig bedre end dem? Det behøver ikke være i alle aspekter, bare en enkelt ting er i de fleste tilfælde nok. Vis, at der er kunder nok, og at du har det, der skal til for at vinde dem over på din side.

Relateret: Produktbeskrivelse i din forretningsplan

3. Fortæl om dig/jer selv

Mange iværksættere glemmer at de er de vigtigste i deres virksomheder. Så de undlader at fortæller om dem selv. Også fordi de har fuldt fokus på deres storslåede idéer. Men din læser vil gerne vide, hvem du er. Læseren vil gerne lære dig at kende. For du er den vigtigste i din virksomhed. Ikke dit produkt. Ikke markedsføringen. Intet. Uden dig ville det hele ikke eksistere. Og det er derfor, at de i Løvens Hule nogen gange afviser storslåede idéer. De stoler ikke på at iværksætterne kan klare presset og arbejdet.

Så fortæl om dig selv. Vær ærlig. Fuldstændig ærlig. Hvis du lyver og de finder ud af det, og det gør de, vil du aldrig vinde deres tillid. En succesfuld forretningsplan er afhængig af det.

Hvis du har andre medstiftere, skal I fortælle om alle jer hver især.

Relateret: Personlige forhold i din forretningsplan

4. Sælg idéen, men lad være med at oversælge

Ja, din idé er den bedste i verden. Ellers havde du ikke arbejdet med det. Så sælg din idé i din forretningsplan. Fortæl om de vigtigste detaljer. Vis, hvor meget du har arbejdet med det. En god ting ville være, hvis du havde testet den før og kan påvise resultater.

Men lad være med at oversælge idéen. Lad være med at gøre den endnu bedre, end den er i virkeligheden. Vær realistisk. Vær helt nede på jorden. Vis, at du tror på dit projekt, og at du stadig har en realitetssans.

Relateret: Hvad er en forretningsplan?

5. Vær gennemsigtig og ærlig

Vis alle forhold i din virksomhed og din person. Vis, at du ikke har noget at skjule. Skriv om de ting, som læseren har behov for at læse. Lyv aldrig nogensinde i en forretningsplan. Din læser skal nok finde ud af det. Hvis ikke mens hun læser den, så senere hen. Og det ender ikke godt for dig, hvis du lyver.

Hvis du er på RKI, så skriv, at du er på RKI. Hvis du har problemer med dit produkt, så fortæl om, hvad problemet er. Vær gennemsigtig og ærlig hele vejen igennem. Det kan betyde forskellen om din forretningsplan bliver succesfuld eller en fiasko.

6. Hold forretningsplanen kort

10-15 sider kan være meget for mange mennesker. De fleste tror faktisk, at en forretningsplan kun er på en side. Men da jeg var i gang med min uddannelse, skrev jeg en forretningsplan på 60 sider. Det var endda et krav, som jeg dengang syntes var urimeligt, fordi der var så meget mere, jeg ville skrive om.

Hvis du skal skrive alt omkring din virksomhed, din idé og dig selv, kunne du skrive en flere hundrede siders bog. Men du skal begrænse dig til de 10-15 sider.  

7. Få nogen til at gennemlæse den

Vi udvikler alle sammen tunnelsyn, når vi arbejder på noget specifikt. Og det er ikke anderledes, når vi skriver en forretningsplan. Før du sender din forretningsplan, er det en rigtig god idé at få en anden til at gennemlæse den. Måske en erhvervskonsulent i din lokale erhvervscenter. Eller en, du kender, der har erfaring med forretningsplaner eller har en virksomhed. Det vil hjælpe dig med at få dækket nogle huller i din forretningsplan og eventuelt finde fejl og usammenhængende detaljer.

Relateret: Iværksætter | Gratis hjælp og ressourcer til iværksætteren

8. Lad være med at undervurdere konkurrenterne

Jeg har haft så mange iværksætterkunder, der fortalte mig, at de var ligeglade med kunderne. Jeg har læst så mange forretningsplaner, hvor der stod, at de var ligeglade med konkurrenterne. Realiteten er, at dine konkurrenter kommer til at have en stor effekt på dig  og din virksomhed. Om du vil erkende det eller ej. Dine konkurrenter er sammen med dine kunder, leverandører og samarbejdspartnere de største influenter i din virksomhed.

Og hvis du skriver, at du ikke har nogen konkurrenter, kan din læser stille et spørgsmål, der kan være afgørende: Er der også overhovedet nogen kunder?

Så undersøg dine konkurrenter, både de direkte og indirekte.

Relateret: Sådan og så tit skal du opdatere din forretningsplan

9. Planlæg kortsigtet og langsigtet

En succesfuld iværksætter planlægger både på kort sigt, men også i den grad også langsigtet. Hvad er dine planer for de næste få måneder eller 12 måneder? Og hvad er så dine planer for de næste 5 år? Hvordan skal du realisere dine planer? Vis, at du har visionerne i orden. Og vis, at du ved, hvad du skal gøre for at dit produkt og din virksomhed bliver til en succes. Så har du en forretningsplan, der kan vise, at du er den rette til at lede virksomheden mod store mål.

Relateret: Vækstplaner i din forretningsplan

10. Skaf professionel hjælp og køb en succesfuld forretningsplan

Som tidligere nævnt, kan du snakke med en erhvervskonsulent, der kan gennemlæse din forretningsplan. Men erhvervskonsulenterne i det offentlige kan kun gøre så meget. De kan ikke skrive din forretningsplan om, de kan kun kommentere den. Det er også derfor, at Startup Consulting samarbejder med mange erhvervs- og udviklingscentre, der sender iværksætterne hen imod os.

En forretningsplansrådgiver kan skrive en succesfuld forretningsplan for dig. Og han eller hun har stort kendskab til arbejdet, så det bliver mere professionelt og forretningsplanen skrives hurtigere. En rådgiver ved også, hvad læserne gerne vil læse. Så søg hjælp. Det kan Startup Consulting blandt andet hjælpe dig med. Nogle revisorer hjælper også med at skrive forretningsplaner. Find én, du kan stole på. Sikr dig en succesfuld forretningsplan: Få hjælp til det.

Facebook kommentarer
Startup Consulting
startup_consulting_scroll_on_top