Forretningplanstyperne er mange, og det kan uden tvivl være uoverskueligt at finde ud af, hvad man skal have med i ens forretningsplan. De fleste rådgivere har hver deres egen måde at lave forretningsplaner på, har ofte forskellige termer og begreber på de samme ting og har forskellige synspunkter på, hvad indholdet af en forretningsplan skal være. Og tit er de forskellige rådgiveres idé af indholdet af en forretningsplan urokkelig og obligatorisk.
Hent et eksempel af en forretningsplan her i artiklen, så du kan skrive din egen.
Virkeligheden er selvfølgelig, og heldigvis, en anden. Ved urokkeligt at inkludere alt hver gang, ender det med at der er mange forretningsplaner, der har indhold, der ikke er nødvendigt. Din forretningsplan skal tilpasses til din unikke situation. For alle forretningsplaner er ikke ens. Indholdet af en forretningsplan skal tilpasses til vigtige punkter som virksomhedstypen, branchen, markedet og især formålet med planen.
Relateret: Hvad er en forretningsplan?
Hent et eksempel af en forretningsplan i formularen nedenunder:
Hvad skal jeg have med i min forretningsplan?
Hvad indholdet af din forretningsplan skal være, afhænger af forskellige kriterier. Det kommer for eksempel an på, hvilken type din virksomhed er og hvorfor du vil skrive en forretningsplan. Svaret kan du lettere finde, hvis du præcist ved, hvad dit formål er med planen.
Du kan f.eks. undlade visse personlige forhold i din forretningsplan, hvis du kun skal bruge planen til eget brug i virksomheden eller planlægningen og etableringen af din virksomhed. Eller du kan undlade at skrive hele sektionen og samt finansiering, hvis du kun skal bruge den som en del af oplæringen af en ny ansat.
Derover du skal være selektiv med indholdet af din forretningsplan, hvis du vil bruge den til at søge finansiering til etableringen af din virksomhed eller et anlæg, så den ikke bliver for lang for læseren. Din læser vil i det sammenhæng normalt være en bankrådgiver eller investor, og de har som regel ikke lang tid til at læse de enkelte forretningsplaner, de modtager.
Relateret: Disse 10 ting sikrer dig en succesfuld forretningsplan
Se første video af vores egen online kursus: Skriv din egen forretningsplan
Hvor lang skal forretningsplanen være?
Det afhænger endnu engang af, hvad formålet er med din forretningsplan. F.eks. hvis vil bruge din forretningsplan til eget brug, kan man skrive så meget (eller så lidt) som du har lyst til. Er den til din bankrådgiver eller en investor, skal du være selektiv med indholdet og især hvor mange sider din forretningsplan skal fylde.
Kan du slippe af med at forklare det hele på 10 sider, kan du selvfølgelig gøre det. Dog hører det til en sjældenhed at man kan skrive så få sider og dække alle detaljer om forretningen samtidigt. Til finansieringsformål skal du allerhøjest skrive 20 sider. Men skriv den nu kortere, hvis du kan, da din bankrådgiver eller investoren, du vil have til at investere, ikke har alverdens tid til at læse din forretningsplan. Omkring 15 sider er ideelt til formålet.
Du skal ikke tælle forsiden og indholdsfortegnelsen, når du tæller siderne.
Relateret: Sådan og så tit skal du opdatere din forretningsplan
Indholdet af en forretningsplan
Forside
Hold først og fremmest forsiden enkel og overskuelig. Du må gerne bruge grafiske effekter på toppen og bunden af siden eller på en anden måde, der ikke ødelægger den gode førstehåndsindtryk.
For eksempel må du gerne bruge billeder i din forretningsplan, der selvfølgelig har relation til din forretning, på forsiden af din forretningsplan. Men lad være med at få dem til at fylde for meget. Brug en storskriftet titel og efterlad ingen tvivl om at det er en forretningsplan. Også skal du selvfølgelig have din logo med og eventuelt virksomhedens navn, hvis den ikke er inkluderet på logoet.
Du kan nemt bruge Word eller Google Docs til at lave din forside og nogle af dens grafikelementer. Men brug gerne et grafikprogram eller -platform til at lave billederne. For eksempel Canva, der er ekstremt nemt.
Her et eksempel fra Startup Consultings egen forretningsplan:
Indholdsfortegnelse
Hold din indholdsfortegnelse simpelt og hold det på højst en side. Grafiske effekter og særprægede teksttyper skal du undgå på sektionen. Det skal være nemt at få overblik på, hvad man har inkluderet på forretningsplanen, men alle underemner behøver du ikke have med på fortegnelsen. En hurtig tilføjelse af indholdsfortegnelsen på MS Word er en god, hurtig løsning, uden at skulle skrive det hele selv.
Baggrundsoplysninger
Hvis du er alene om at starte virksomheden, skal du selvfølgelig kun skrive dine egne oplysninger, og hvis I er et team af stiftere, skal I skrive hver medejers informationer. Sidstnævnte gerne på en pladssparende måde.
Et eksempel af baggrundsoplysninger i en forretningsplan fra Word-programmet:
Resumé
Forretningsplanens resumé, eller executive summary som det også kaldes, skal du skrive til sidst. Hold det kort og simpelt, men inkludér de vigtigste emner af forretningsplanen. Resuméen skal fange læserens interesse, og er især vigtig hvis forretningsplanen skal bruges til finansieringsformål. Hvis man ikke fanger interessen af for eksempel en investor, kan man risikere, at investoren ikke læser videre.
Idégrundlag
Idégrundlaget er din virksomheds eksistensgrundlag. Den fortæller, hvad du kan tilbyde kunderne, hvilken værdi du tilføjer hos dem og hvordan du tilføjer den værdi.
En måde man kan gøre det på det er at skrive Mission, Vision og Værdier. Du kan se, hvad Startup Consultings er under siden Om os.
Personlige forhold
Sektionen kan beskrives som dit detaljerede CV, hvor du fortæller om dig selv, din økonomi og dine kompetencer. Du skal vise, at du har det, der skal til at kunne lede virksomheden og få den til at trives. Fortæl om dig selv, eller alle i teamet, så godt som du kan og vær ærlig.
Dine læsere kan normalt se, om man har lavet små hvide løgne eller endnu værre direkte løgne. Det er ikke til din fordel, så undgå det. Mange iværksættere starter virksomheder i brancher, som de ikke har erfaring i. Vær ærlig, hvis du gør det samme, og fortæl, hvorfor du vil starte en virksomhed i netop den branche.
Du kan undlade Personlige forhold-sektionen, hvis du kun skal bruge forretningsplanen til eget formål.
Det kan dog være en fordel for dig at vurdere dig selv, så du f.eks. selv kan få indsigt om du kan klare alle roller i virksomheden, hvis du skal starte virksomheden alene. Udover det finder du ud af, hvad du er god til og hvor du har plads til forbedringer for at kunne opnå bedre resultater med din forretning.
Punkter, du kan vælge at have med under Personlige forhold:
- Formål med etablering af virksomheden
- Uddannelse og erfaring
- Økonomi
- Privatbudget
- Viden om produktet og branchen
- Personligt netværk
- Forventet personlig indtjening de første tre år
- Forventede arbejdstider
- Arbejdsfunktioner
- Ejerforhold i virksomheden
- Planer for virksomheden
- Styrker og svagheder
Produktet/ydelsen
Din idé er grundlaget for din virksomhed. Det kan være at din grundlæggende idé er at du vil åbne en tøjbutik, men grundlaget for virksomheden er de produkter, den skal tilbyde kunderne, og hvilke ydelser der hører med til butikken og produkterne.
Giv en god forklaring for, hvad det er der gør din idé unik i forhold til konkurrenterne eller hvorfor den er så innovativ, at der er ingen, der sælger noget lignende produkt eller ydelse. Det kan også være at du sælger produkter, som mange andre tilbyder, men at du tilbyder ydelser udover produkterne, som ingen andre kan matche eller har tænkt på før.
En simpel fordel kan også være at du vil åbne en dagligvarebutik i et stort område, der ikke har andre butikker, og derfor har ingen nære konkurrenter.
Indhold, som du kan inkludere i produktbeskrivelsen:
- Elevatortale
- Varegrupper
- Afdækning af kundebehov
- Differentiering overfor konkurrenterne
- Priser
- Dækningsbidrag
- Kundernes købsfrekvens af produkterne
- Nødvendigt varelager ved opstart
- Leverandører
Markedet og branchen
Markedet og branchen-sektionen skal bevise din læser om selv markedets potentiale. At den er attraktiv og at din virksomhed dermed kan sagtens tjene penge på at være med.
Markedet beskriver køberne. Altså kunderne. Hvor stort er markedet? Hvor mange penge bruger kunderne i dit marked?
Branchen fortæller om dine konkurrenter. Hvor mange er der af konkurrenter i hele Danmark? Hvor mange er der i din kommune? Hvordan er konkurrencesituationen i din geografiske afgrænsning?
Det kræver lidt research at skrive siden. Du kan med fordel købe vores forretningsplanseksempler, hvor de allerede er stort set udført for dig.
Ellers brug estatistik.dk, find din branche og kig på nøgletallene der. Det gør vi her fra Startup Consulting for at finde nøgletal, der skal bruges i sektionen.
Punkter under Markedet og branchen
- Sektorvalg
- Geografisk afgrænsning
- Demografi
- Realistisk antal kunder de første år
- Markedet nu og i fremtiden
- Branchen
- Nærmeste konkurrenter
Markedsføring og salg
Markedsførings- og salgsindsatser er ekstremt vigtige. Uden disse opnår du ikke salg. Uden disse kan din virksomhed ikke køre. Du kan derfor ikke bare starte din virksomhed og bare vente på at kunderne kommer.
Du skal have udført markedsføring og salg der, hvor det er nødvendigt for dig og din virksomhed.
Selv hvis du fortæller mig, at du ikke behøver at udføre det, fordi du allerede har en kunde, så har du selvfølgelig allerede udført det. Selv hvis kunden var din kære gamle bedstemor, så har du alligevel fortalt om din virksomhed og dit produkt eller din ydelse, og det er lig med markedsføring.
Din markedsføring skal udføres der, hvor dine kunder er. Hvis de er på de sociale medier, så skal du gøre det. Hvis de finder dine konkurrenters produkter eller ydelser på Google, så skal du enten udføre SEO på din hjemmeside eller udføre SEM eller begge dele, hvis du har råd til det. Elsker dine kunder at læse blogindlæg om dine produkter, skal du i gang med en blog. Osv.
Planlæg det godt og grundigt. Din planlægning kan også indeholde lidt research, hvor du prøver at finde ud af, hvor dine kunder kan findes.
Mulige punkter under Salg og markedsføring:
Salgs- og markedsføringsindsatser
Årligt markedsføringsbudget
Indsatser og PR ved åbning
Salgs- og markedsføringsmål
Vækstplaner
Dine virksomhed skal gerne altid vækste, hvis du vil have at den skal trives. Derfor skal dine mål understøttes med faktiske og realistiske vækstplaner.
Disse vækstplaner er dine strategier for at nå virksomhedens mål. Det kan være alt fra at en butik får flere produkter, åbner en ny butik eller ansætter flere folk for at klare den stigende efterspørgsel. Eller så kan det være at en tømrer har planer om at skaffe flere kunder ved at lave en hjemmeside, i stedet for at kunderne kun finder vedkommende via andre kunder. Det kan være at en transportvirksomhed har planer om at købe flere vogne for at tjene endnu flere penge.
Uanset hvad din virksomhed arbejder med, kan du finde på vækstplaner, der i sidste ende skal tjene flere penge for virksomheden.
Husk, at dine mål og vækstplaner skal være specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsspecifikke. Eksempel:
Virksomheden skal have i alt 5 vogne, der alle kører taxa, indenfor 2 år, og dermed skal der købes 3 ekstra vogne indenfor tidsfristen.
Eksempler på punkter:
- Mål
- Forventet omsætning de næste tre år
- Vækstplaner
Organisering af virksomheden
Denne sektion handler om den praktiske del af din virksomhed. Hvordan det hele er sat sammen rent administrativt sammen og hvordan det hele fungere helt praktisk. Hvem tager sig af hvad og hvad har virksomheden af aktiver? Hvem er de ansatte? Hvor har virksomheden adresse henne? Hvem udfører regnskab? Hvem er rådivere for virksomheden? Osv.
Hele sektionen fortæller om, hvordan virksomheden praktisk set er sat sammen.
Mulige punkter under Organisering af virksomheden:
- Praktiske informationer om virksomheden
- Virksomhedsform
- Ejerskabsforhold
- Bankforbindelse
- Rådgivere
- Lokation
- Nødvendigt udstyr ved opstart
- IT-anvendelse
- Teamet/Personalet
- Forretningspolitikker
- Regnskabs- og administrative rutiner
- Forsikringer
Budgetter
Budgetter kan være mildest talt være irriterende at arbejde med. Men de er nødvendige, for din læser vil være lige så interesseret i de tal, du er kommet med, som i din forretningsplan. Og måske endda synes, at de er vigtigere.
Dine budgetter er dine forventninger for forskellige områder. Etableringsbudgettet er ikke altid et budget, men viser, hvor meget man egentlig har brugt på at starte virksomheden. Men man kan også vise det for at vise, hvor meget man kommer til at bruge til at starte virksomheden, og dermed vise, hvor meget man beder om fra læseren.
Etableringsbudgettet skal kun bruges, hvis du skal starte en virksomhed op.
Driftsbudgettet er som en årsrapport bare for fremtiden og ikke fortiden. Her viser man, hvad man forventer at man omsætter for og hvor meget udgifterne kommer til at være for en given tidsperiode og dermed, hvor meget man kommer til at have af overskud og eventuelt underskud.
Likviditetsbudgettet viser pengeflowet i virksomheden for en given tidspunkt. Det er anderledes i forhold til driftsbudgettet i den forstand at det handler om pengene, der flyttes måned for måned, i stedet for omsætning og udgifter på den bogførte metode med driftsbudgettet. Likviditetsbudgettet skal også vise momsafregninger til forskel for driftsbudgettet, der er helt uden moms.
Budgetter, du kan have med i indholdet af din forretningsplan:
Finansiering
Hvi du er en erhvervsdrivende selvstændig kan din forretningsplans formål være at hente finansiering til et projekt, f.eks. anlægsudvidelse eller etablering af ny butik, i virksomheden og hvis din forretning er en startup vil det selvfølgelig være etableringen af din forretning, d søger finansiering til.
Du kan søge penge mange steder, og førnævnte eksempler med banken og investorer er ikke de eneste muligheder. Andre muligheder kan være crowdfunding, venner og familie og såkaldt leverandørfinansiering.
Hvis du selv har økonomien til at putte penge i virksomheden, skal du skrive det med, og hvis du allerede har hentet penge andre steder eller har andre kautionister skal du fortælle om det detaljeret.
Mulige punkter under Finansiering:
- Nødvendig etableringskapital (Efter dit etableringsbudget)
- Nødvendig likviditet (Efter dit likviditetsbudget)
- Samlet finansieringsbehov (Nødvendig etableringskapital + Nødvendig likviditet
Afslutning
Hvis du er her for at få indblik over en forretningsplans indhold, så du er bedre udrustet til at skrive din plan selv, har du forhåbentligt fået det nødvendige information. Så kom i gang med din næste skridt. Lav research, skriv noter og start med at skrive din plan!
Hvis du derimod har brug for hjælp eller det kniber med tiden, vil Startup Consulting altid være glad for at hjælpe dig.