Er dine etableringsomkostninger for høje? Måske har du ikke pengene til at starte din virksomhed? Eller har dine etableringsomkostninger en for stor negativ påvirkning på dit fremtidige resultat eller likviditet. Hvad end grunden til at det er for højt, kan du altid bringe dine omkostninger ned. Her får du noget inspiration til, hvordan du gør det.
Dine etableringsomkostninger kan nemlig betyde at du ikke har råd til at starte din virksomhed eller drive den. Og hvis det betyder det, så bliver du nødt til at gøre noget ved det.
Den ene mulighed, du har, er at skaffe flere penge. Men det er de færreste, der har adgang til. Så, oftest skal man skære ned på ens etableringsomkostninger. Så hvordan kan du gøre det? Lad os finde ud af det.
Relateret: Etableringsbudget | En begynderguide | 2021
Hvordan finder du ud af, hvor høje dine etableringsomkostninger er?
Det finder du ud af ved at lave et etableringsbudget. Budgettet består af alle dine omkostninger, der har relation til dine etableringsomkostninger, dvs. alle omkostninger, der er nødvendige for at kunne starte din virksomhed.
Det er etableringsbudgettet, som du skal skære ned på, når du skærer ned på dine etableringsomkostninger. Så de to er fuldstændig afhængige af hinanden. Dine etableringsomkostninger er bare resultatet af dit etableringsbudget.
Relateret: Skær ned på dine etableringsomkostninger
Sådan kan du skære ned i dine etableringsomkostninger
1. Køb brugt
En af de største omkostninger, du kan have, er nye anlæg og nyt materiale. Oftest behøver du ikke gå på kompromis med kvaliteten ved at købe nyt. Så udforsk dine muligheder og se om du kan købe brugt.
Det kan du finde overalt. Facebook Marketplace, DBA, DBA eller endda på Facebookgrupper. Eller se om nogen i dit netværk har det, du skal bruge, eller nogen, du kender, der kender nogen, der kender den rette.
For eksempel hvis du skal starte en restaurant, skal du selvfølgelig have alt udstyr til køkkenet og glem ikke møbler og service. Alt det kan du finde brugt mange steder. Hvis du køber brugt i stedet for nyt, kan du ende med at spare mange tusinde kroner. Og det gode ved det er, at du altid kan købe nyt, når din virksomhed får råd til det. Så kortsigtet er det godt for din likviditet, selvom det kan koste lidt i dine langsigtede driftsomkostninger.
2. Outsource visse opgaver
Lad os sige, at du gerne vil ansætte nogen til at sørge for markedsføringen af dit produkt og din virksomhed. Den ansatte kommer ikke kun til at koste dig vedkommendes løn, men du skal også købe meget andet, for eksempel computer og møbler. En enkelt ansat kan koste mange penge kortsigtet, selvom ansættelsen også kan tjene din virksomhed penge. Men lad os sige, at din ansatte skal have 25.000 kr. i løn og alt udstyret, som vedkommende skal bruge, koster det samme. Det er 50.000 kr. for en enkelt måned.
Det er mange penge. Så hvorfor ikke outsource den funktion i stedet for. Ja, i den lange ende kan det være den dyre løsning, men kortsigtet sparer du en masse penge. Ansættelsen kan du udsætte et par måneder, indtil du har reelt råd til det.
3. Udnyt dit netværk
Den billigste måde at markedsføre sig på, og meget ofte den mest effektive måde, er at bruge eget netværk. Find dine første kunder i dit netværk. Du kender sikkert nogen, der vil købe dit produkt. Eller så kender du sikkert nogen, der kender nogen, der kan bruge det og købe det. Så tag telefonen og ring eller skriv til folk, du kender, som måske kan være interesseret i at købe dit produkt. Lav et opslag på de sociale medier, hvor du har profiler, og fortæl dit netværk, hvad du har gang i. Man ved aldrig, hvem der bider på.
Du sparer en masse penge, som du ville bruge på markedsføring, som måske eller måske ikke ville virke. Du kan spare mange penge, der uden tvivl vil resultere i lavere etableringsomkostninger.
4. Brug sociale medier
At lave virksomhedsprofiler på sociale medier er nemmere, end at lave en hjemmeside, og der er en stor fordel i forhold en til hjemmeside: Det er gratis. Hvis du ikke har råd til at få lavet en hjemmeside, og du ikke selv kan finde ud af det, skal du måske udsætte hjemmesiden.
Og en anden ting, som sociale medier har, som en helt ny hjemmeside ikke har, er publikum. Du kan invitere dine venner på de sociale netværk til at følge dine sider og få dem til at dele din side og dine opslag. Dermed kan du øjeblikkeligt få dyrebar eksponering, der kan ende i salg hurtigt.
Hvad med hjemmesiden? Vent med det til du har råd til det. Men først lav en vurdering om det overhovedet er nødvendigt. Hvis du sælger produkter eller ydelser, hvor en hjemmeside ikke er det allervigtigste, kan du måske udsætte det flere måneder, hvis ikke år.
En god hjemmeside kan være en dyr fornøjelse, der tærer hårdt på dine etableringsomkostninger. Så hold dem ned og vent med hjemmesiden, hvis du ikke kan lave den selv.
5. Vent med at leje eller købe lokaler
Har du plads nok til at starte din virksomhed hjemme? Hvis du skal starte en rådgivningsvirksomhed, skal du kun bruge din computer, et bord og en stol. Hvis du skal sælge produkter online, kan det være at du har plads til det første lager i dit skur eller kælder. Eller hvad med at prøve dropshipping?
I mange tilfælde, kan du sagtens vente med at leje lokaler. Leje af lokaler, selv de billigste, er dyre i starten på grund af for eksempel depositum/indskud. Hvis det kan vente, så lad det vente. Start din virksomhed hjemme.
6. Tjek dine leasingmuligheder
Ja, det ved jeg godt, leasing er dyrere i den lange ende, end at betale her og nu. Men hvis det kniber med at skaffe penge til de ting, du har brug for, kan det være den eneste ved til at skaffe dem.
Nu til dags kan man stort set lease alt. Ikke kun biler. Du kan lease køkkenudstyr. Du kan lease produktionsudstyr, maskiner, møbler, osv. Alt. Hvad du end har brug for, kan du tjekke om du kan lease dig til det i første omgang. Og ikke kun i første omgang. Den leasingtype, der er mest brugt, er en, der betyder, at du ikke kun låner, men får det, du leaser, når du har betalt det hele.
Leasing kan skære hårdt ned på dine etableringsomkostninger, selvom det kan være dyrt i længden. Men her har vi også fokus på at holde dine omkostninger nede i den korte ende.
7. Prøv at lave så meget som du kan selv
Det hedder boostrapping på engelsk. Det betyder, at du starter din virksomhed så billigt som overhovedet muligt, også ved at udføre opgaver, der ville være dyre, selv. For eksempel ved at bygge din virksomhed op selv. Ved selv at udføre din virksomheds markedsføringsaktiviteter. Være din egen telemarketingansat og ringe rundt og sælge dit produkt eller ydelse.
Du kan spare mange penge og skære ned i dine etableringsomkostninger ved at udføre din startups ogpaver selv. Mange tusinde, hvis ikke titusinde. Og det er det bootstrappere gør. De sparer penge ved at gøre alt selv, især i dine etableringsomkostninger.
8. Brug professionelle til at skære ned på dine etableringsomkostninger
Nogle gange er man nødt til at bruge penge for at spare penge. Hvis du har etableringsomkostninger i millionklassen eller bare i flere hundredetusinde, kan du måske spare masser af penge ved at hyre nogen til at finde billigere løsninger for dig.
Tænk, hvis du bruger 100.000 kr. på en rådgiver, men vedkommende sparer dig 500.000 kr. eller bare 200.000 kr. Det ville være det værd ikke? Det ville stadigvæk skære ned i dine etableringsomkostninger, selvom du bruger mange penge på en enkelt person. Men en person med det rette kendskab er som regel det værd.
Kan etableringsomkostninger finansieres med lån?
Som regel nej, hvis vi snakker om lån hos banker. Etableringsomkostninger dækkes sædvanligt aldrig af banker, fordi de synes at det er for risikabelt. Du kan dog låne hos dem, når det allerede går godt med din virksomhed.
Men hvis vi snakker om lån andre steder, for eksempel din mor, så måske ja. Mange bruger deres netværk til at skaffe private lån, der kan finansiere deres etableringsomkostninger. Der er faktisk rigtig mange iværksættere, der gør det. Og der er ikke noget galt i det, så længe man kan betale tilbage.
Men en anden mulighed hos bankerne er kassekredit. Det er ikke direkte lån, der skal betale for dine etableringsomkostninger, men det hjælper. Så hvis du har et godt forhold til din bank, kan du prøve at spørge dem, mens du også ansøger om en erhvervskonto. Husk at have en rigtig god forretningsplan og budgetter med. Man ved aldrig, for du kan sagtens lykkes med det. Og hvis du lykkes med det, har du pludselig penge til at starte din virksomhed.