Behandler du også fortrolige oplysninger om dine kunder på dit arbejde? Så er det utrolig vigtigt, at sikkerheden er i top, så ingen oplysninger ryger i de forkerte hænder! I denne artikel får du en guide til nogle af de foranstaltninger, der skal til for at have den optimale kundesikkerhed på din arbejdsplads.
Relateret: En backup strategi med beskyttelse af virksomhedens data
Destruer alle fortrolige oplysninger korrekt
Har du papirdokumenter, der indeholder følsomme og fortrolige oplysninger om dine kunder, er du nødt til at have det rette udstyr til at destruere disse oplysninger korrekt. Til de oplysninger, du har i fysisk forstand på papirdokumenter, bør du køb den rette makulator til. En makulator vil skære papirdokumentet i små strimler, så det bliver ulæseligt og umuligt at sætte sammen igen. Nu kan de fortrolige dokumenter smides til papiraffald og genbruges, og ingen oplysninger er ikke nået ud til andre end dig.
Skal du opbevare disse dokumenter i en periode, skal du have mapper, der kan gemmes væk, så de ikke kan blive taget og læst af andre. Derfor bør du anskaffe dig skabe, der kan aflåses, hvori du kan opbevare attachemapper med papirdokumenterne inden i.
Sådan opbevarer du oplysningerne på computeren
For at sikre dig, at de oplysninger du har liggende på din computer ikke bliver misbrugt af en uvedkommende tredjepart, skal du sørge for at have din computer ordentligt beskyttet. Her er det altså en god investering at have et plausibelt og anerkendt antivirusprogram installeret. Ligeledes kan du komprimere og opbevare de fortrolige oplysninger i et Zip-program.
Du kan også bruge besked- og mailprogrammer, der har end-to-end-kryptering. Det betyder, at de ikke involverer en tredjepart eller sender dine oplysninger videre. Du kan altså helt fortroligt skrive med dine kunder eller patienter, og jeres samtaler vil ikke kunne spores. Du undgår altså at frygte, at dine kunders oplysninger er i fare.
Læs også: Hvorfor er en MacBook Air eller Pro en god arbejdscomputer?