fbpx

Sådan skriver jeg forretningsplaner for mine kunder

sådan skriver jeg forretningsplaner for mine kunder

Når jeg skriver forretningsplaner for mine kunder er der altid en stort set fast proces. Hver kunde er selvfølgelig anderledes. Der er ingen, der ligner hinanden. Men hvis man skal skrive forretningsplaner i høj kvalitet, skal man gøre sit bedste for at have den bedst mulige proces.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Print

Og det synes jeg selv, jeg har. Hvilken rådgiver med respekt for sig selv synes ikke det? Du kan her i blogindlægget få indsigt i, hvordan processen med en forretningsplansudarbejdelse er.

Relateret: Skriv din egen forretningsplan | Inklusivt eksempel

Også relateret: Disse 10 ting sikrer dig en succesfuld forretningsplan

Sådan skriver jeg forretningsplaner for mine kunder

1. trin: Kunden første kontakt

Kunderne, der har brug for hjælp med deres forretningsplaner, kan finde mig på mange måder. Mange af dem finder mig gennem denne blog, hvor du også læser dette blogindlæg. Så skriver de måske på chatfunktionen, sender en e-mail eller ringer til mig. Andre finder mig igennem deres venner, som jeg har hjulpet, mens finder mig gennem mine samarbejdspartnere.

Men lige meget, hvordan de har fundet mig, så kontakter de mig. Her kan vi enten gå direkte til trin 2 eller så laver vi en aftale om, hvornår vi kan snakke sammen.

Relateret: Hvornår du skal og ikke skal få en rådgiver til at skrive din forretningsplan

2. tring: Gratis indledende samtale

Ved den indledende samtale finder jeg ud af, hvad præcist kunden skal hjælpes med. Oftest skal kunden skrive en forretningsplan til banken i forbindelse med en erhvervskontoansøgning. En erhvervskonto er meget vigtig for en virksomhed at have. Så selvfølgelig søger mange iværksættere professionel hjælp, når de skal skrive en forretningsplan. Det ender også tit med at jeg hjælper dem forbedre andre dele af deres erhvervskontoansøgninger.

I løbet af den indledende samtale finder vi sammen ud af, hvordan specifikt jeg kan hjælpe kunderne. Også stiller jeg en række spørgsmål for at danne mig et godt billede af problemstillingen, men også i den grad af kunden, virksomheden og idéen.

Til sidst beslutter vi os sammen om vi skal fortsætte samarbejdet eller ej. Og hvis kunden beslutter sig for at bruge mine evner til at skrive forretningsplaner, sender jeg et tilbud. Priserne varierer fra kunde til kunde og er afhængige af, hvor meget arbejde jeg forventer at udføre.

3. trin: Forretningsplanen skrives

Startup Consulting er et online rådgivningsfirma. Det betyder, at jeg meget sjældent mødes med kunderne fysisk. Det bringer omkostninger nede, så kunden ikke skal betale for alle mine rejser. Det sikrer også, at jeg altid kan arbejde hvor jeg end er henne i verden. 

Derfor foregår al kommunikation gennem e-mail, telefonisk eller via webcam. Og der skal en del kommunikation til. For næsten af information, der skrives på forretningsplanerne, kommer fra kunderne. Det er kunderne, der kender deres virksomheder og produkter bedre end nogen andre. Inklusivt mig.

Samtalerne foregår som interviews, hvor jeg stiller en række spørgsmål. Og kundernes svar omdanner jeg til dele af forretningsplanerne og skriver det hele ned.

Der er nogle dele, jeg skal skrive selv uden kunderne. For eksempel markeds– og brancheundersøgelserne, som jeg researcher og skriver ned, budgetterne, idégrundlag og lignende. Så kunderne er ikke med hele vejen igennem.

Hele vejen igennem rådgives kunderne også med deres virksomheder, strategier og alt andet, der vedrører forretningsplanen. Derfor bliver jeg kaldt for en forretningsplansrådgiver og ikke blot skribent.

Når jeg er færdig med første udkast sender jeg den til kunden, der gennemlæser den.

Relateret: Sådan og så tit skal du opdatere din forretningsplan

4. trin: Forretningsplanen gennemlæses og omskrives

Jeg er blot et menneske og laver også fejl (tit). Og heldigvis bliver de altid fundet af mine gode kunder. Også kan der være sket misforståelser i samtalerne, så detaljerne bliver skrevet forkert. Og så har vi alle andre ting, der skal tilføjes. Detaljer, der er blevet glemt. Eller hvad der nu kunne være. Det skriver jeg på forretningsplanerne også gennemlæser kunden det en sidste gang. 

5. trin: Forretningsplanen sendes til kunden

Så er forretningsplanen færdig og kan nu bruges til det formål, som kunden har fået den skrevet til for. Færdig arbejde, så kan både kunden og jeg komme videre til det næste, vi skal arbejde med. For mig er det næste kunder, der har brug for hjælp til at skrive forretningsplanen og/eller erhvervskontoansøgningen.

Relateret: Hvad er en forretningsplan?

Jeg elsker at skrive forretningsplaner! Skal jeg skrive din?

For mange er det noget trælst arbejde at skrive en forretningsplan. Men jeg håber, at du kan se, at jeg elsker at skrive disse krævende dokumenter. Ikke kun fordi at jeg elsker at skrive, men jeg elsker at høre og lære af forskellige iværksættere som dig.

Jeg skriver gerne flere forretningsplaner om dagen, hvis der er kunder nok. Skal du være en af dem? Så kontakt mig!

Facebook kommentarer
Startup Consulting
startup_consulting_scroll_on_top