sådan_skriver_du_en_e-bog

Sådan skriver du en e-bog

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Pinterest
Print

Hvad er en e-bog?

En e-bog er en bog, der er udgivet i elektronisk form; en elektronisk bog, hvor e står for elektronisk. Sagt med andre ord, er en e-bog blot det samme som en bog bare med den forskel, at en e-bog kun kan læses digitalt f.eks. med din mobiltelefon, computer eller tablet.

Relateret: Content marketing | Hvad er det og er det noget, du skal satse på?

E-bogsformater

En e-bog kan udgives i forskellige digitale formater. F.eks. disse:

  • Ren text (.txt-fil)
  • PDF
  • ePub
  • HTML
  • eReader
  • Kindle
  • WOLF
  • M.m.

Den umiddelbare mest brugte hos virksomheder er PDF-formatet, der er nem at lave, uploade og downloade.

Hvorfor skrive en e-bog?

Der er mange gode grunde til at skrive en e-bog, som din virksomhed kan sælge på en eller anden måde. Her får du fire af dem.

Du kan bruge den som lead magnet

Du kan lægge dit eksemplar på din hjemmeside, så potentielle og eksisterende kunder kan hente den næsten gratis. Eneste pris for dem er deres informationer, der kommer til at være meget vigtige for dig og din virksomheds fremtidige salg. Den vigtigste information er en e-mailadresse.

Når en potentiel eller eksisterende kunde henter eksemplaret, får du mindst vedkommendes navn og e-mail. Det giver dig mulighed for at sende vedkommende nyhedsbreve og gode tilbud, der i sidste ende kan hjælpe dig med at sælge mere. Og det, om du så sælger ydelser eller produkter.

Du kan positionere dig som en ekspert

En elektronisk bog, der er skrevet godt, kan for kunderne betyde, at de begynder at se dig som en ekspert i dit område. Og det er overhovedet ikke noget dårligt. En status som en ekspert vil uden tvivl sikre dig endnu flere kunder. Merkøb fra dine kunder, dine kunders venner og familier, der får et godt ord fra dine kunder, osv.

Iværksættere, der positionerer sig som eksperter i deres arbejdsområder, er tit dem, der klarer sig bedst i deres brancher. Og det kan du blive ved at skrive en god e-bog.

En e-bog arbejder hele tiden for dig

Når du har lagt din e-bog på din hjemmeside, vil den kunne hentes 24/7 hver evig eneste dag, så længe du har den der. Den arbejder nonstop for dig og samler nye leads til dig uden at du behøver at gøre mere.

Du behøver ikke ikke stoppe med dit markedsførings- og salgsarbejde, du kan bruge e-bogen som supplement til dine samlede indsatser. Men en e-bog er utrættelig og det er en stor fordel at have noget, der arbejder for én hele tiden uden at man skal gøre noget selv.

Du kan tjene på det resten af dit liv

Hvis du ikke vil bruge din e-bog som lead magnet, kan du sælge det. Det kan sikre dig en god indtægt, der kan fortsætte resten af dit liv. Husk, den arbejder for dig hele tiden.

Det kan du endda gøre i din egen hjemmeside og slippe for at betale andre for at sælge den for dig.

Og selvom du sælger den i bytte for penge, vil du stadig hæve din position som ekspert. Noget, der som bekendt kan og vil sikre dig endnu flere kunder.

E-bogstyper

En af de sjove ved at skrive e-bøger er, at der findes mange typer, man kan skrive. Det er selvfølgelig nonfiktion og skal handle om dit arbejdsområde, men hvordan du giver dine kunder det information, de har brug for, er helt op til dig selv.

Guide

En guide e-bog er en skrivelse, hvor du giver læserne en trin-til-trin instruktion til at løse en problemstilling. Meget relevant kan det være netop, hvad du hjælper dine kunder med. F.eks. hvis du laver hjemmesider for kunderne, så kan du skrive en e-bog, der hjælper dem med at lave deres hjemmesider selv.

Selvfølgelig vil der være mange, der gør det selv, men der vil også være nogle, der ikke har tid til det selv eller ikke gider alle de tekniske opgaver. Sidstnævnte kan så nemt blive til dine betalende kunder.

Eksempler:

”Sådan laver du din egen hjemmeside”

”En fuldkommen guide til linkbuilding”

”Byg selv en køjeseng, dine børn vil elske”

”Sådan bliver du en effektiv iværksætter”

”Send den bedste erhvervskontoansøgning”

Gode tips

En “gode tips”-bog indeholder tips og tricks, som dine kunder og læsere kan bruge i et givent område.

Eksempler:

”20 tips til dit grafiske arbejde”

”10 tips til en bedre rengøring”

”50 tips og tricks til en bedre hjemmeside”

Liste

En liste-bog lister forskellige ting, som kan mange forskellige ting. Det kan også være tjeklister.

Eksempler:

”De ti bedste skrive metoder til SoMe-opslag”

”Vores kunders 5 største problemstillinger og hvordan vi løser dem”

”30 bedste måder at spare penge på”

”Tjekliste til opstart af virksomhed”

Forklaringer

En forklarings-bog gør det nemmere for læserne at forstå et område, der kan være svær at forstå.

Eksempler:

”Forstå, hvad bitcoins handler om”

”Hvad er SEO?”

”Dropshipping: Læs og forstå, hvad alle snakker om”

Skabeloner

En skabelon er et dokument, dine kunder kan bruge til nemt at løse en given problemstilling.

Eksempler:

”Skriv din forretningsplan med denne skabelon”

”Hent din forretningsplansskabelon og skriv din forretningsplan indenfor en time”

”Testamenteskabelon”

Eksempler

Eksempel e-bøger er noget, der viser, hvordan et slutprodukt ser ud.

Eksempler:

”Forretningsplanseksempel – Carl’s Bistro”

”Eksempel: Sådan kan din hjemmeside se ud, når jeg har lavet den”

”Sådan kan din bog se ud”

Sådan skriver du din e-bog

1. Valg af emne

Allerførst skal du have valgt et emne, du vil skrive om. Vælg et emne, der indgår i dit arbejdsområde. Hvis du vælger noget helt andet, går du helt væk fra dit formål med e-bogen.

Hvis du hjælper dine kunder med at sælger mere, så vælg et emne indenfor salg. Hvis du laver hjemmesider, så hold dig til det. Hold dig til dit område.

Husk, målet med din e-bog er at generere leads, der kan blive dine kunder, eller at sælge den. Vælg en problemstilling, som dine kunder tit brokker sig over. De mest populære e-bøger er dem, der fungerer som store problemløsninger.

Kan du give for meget væk?  Ja, det kan du selvfølgelig. Men dine kunder skal ikke være dem, der selv vil løse deres egne problemstillinger, disse er dem, der måske ikke har råd til din produkt eller ydelse. De skal være dem, der gerne vil betale for det. Vælg et emne, som dine fremtidige kunder vil klikke på og give dig deres informationer.

2. Planlæg indholdet

At vælge et emne er det nemmeste i processen. Selve indholdet er noget sværere. Lav et oversigt over, hvad du vil skrive om. Brainstorm og vælg derefter indhold, som du ikke synes skal vælges fra.

Hvad vil du dække i din e-mail? Hvordan skal det sættes op?

Skriv de kapitler, du vil skrive, ned og brug dem som udgangspunkt.

3. Skriv indholdet

Du har emnet og du har planlagt indholdet. Nu er det tid til at skrive din e-bog. Nu skal du lave dit mesterværk.

Indholdet er ikke nødvendigvis færdigt, når du har skrevet det hele første og ene gang. Du kan gøre den meget bedre at gennemgå det hele igen og lave rettelser, tilføjelser og lignende. Og gerne om igen. Jo flere gange du skriver om igen, desto bedre kan det blive. Selvfølgelig med en begrænsning, den skal også gerne ud og arbejde for dig.

Hvor meget du skal skrive, er helt op til dig selv. Der findes e-bøger, der er populære, som kun et på en enkelt side. Og der findes også populære e-bøger, der er på 100 sider eller meget mere. Men husk, at du ikke behøver skrive mere, end det er nødvendigt. Når du gennemgår indholdet igen efter at have skrevet den første gang, kan du fjerne indhold, der ikke behøver at være en del af e-bogen. Hvis du skriver bare for at skrive, mister du læsernes interesse.

4. Design e-bogen

Design forsiden af e-bogen og indholdets visuelle dele. Det behøver ikke være så professionelt og pragtfuldt. Designet skal ikke overskygge indholdet. Indholdet er jo selvfølgelig det vigtigste og designet hjælper med at gøre det mere underholdende at læse den.

Brug programmer som Canva til at designe e-bogen, hvis du ikke er en erfaren grafiker. Canva er meget nem at bruge og har en del skabeloner, som du kan bruge til forsiden og indholdet.  Og det koster ikke noget, hvis du kun har brug for det basale.

5. Lav dine visuelle hjælpemidler

En e-bog kan blive meget nemmere og underholdende at læse med de rette billeder og grafiske figurer. Hvis du ikke allerede har sådanne, kan du også bruge netop Canva til at lave dem.

Du finder også nemt visuelle hjælpemidler på nettet, som du kan bruge som inspiration. Lad være med at stjæle dem, hvis du ikke har rettighederne til dem. Tjek gerne om de kan kopieres og hvis du gør det, så skal du kreditere den oprindelige skaber.

6. Tilføj de rette call-to-actions

En lead magnet uden mindst én call-to-action er som en salgsperson, der aldrig prøver at lukke salget. En call-to-action er din tilskyndelse til læseren om at foretage den næste handling, der gør det tættere for kunden at købe hos dig.

Det kan være en vareprøve, en anden bog, dine informationer, så kunden kan kontakte dig, en link til selve produkter i webshoppen eller noget helt andet.

7. Omdan dit dokument til en e-bogsformat

Nu burde du have alle elementer, du har brug for i din e-bog. Når du er færdig og tilfreds med det hele, skal du have omdannet dit dokument til en e-bogsformat. PDF-formatet er den mest populære og nemmest at arbejde med. Hvis du bruger en af de mest almindelige tekstbehandlingsprogrammer som Word eller Google Docs, kan du nemt gemme dit dokument som en PDF-fil.

8. Lav en landingsside til din e-bog

For at opnå fuld effekt med din leadbuilding, skal du have en dedikeret side til din e-bog: En landingsside. Landingssiden skal agere som en ”produktside” for e-bogen og skal dermed sælge den, så de potentielle kunder downloader den.

Lav et godt billede af e-bogen, så det er nemt at forestille sig, hvad det handler om. Skriv en kort beskrivelse af, hvad de besøgende får ud af at hente den. Og ikke mindst skal du have et call-to-action med i formularen. Formularen skal indeholde de informationer, du vil have fra den, der henter e-bogen. E-mail, telefonnummer, navn, adresse, osv. Hvad du end har brug for at lukke et fremtidigt salg med dem, der downloader og læser e-bogen.

9. Markedsfør e-bogen og få nye leads

Din bog kommer ikke til at opnå sin potentiale, hvis der er ingen der kender til den. Du skal derfor markedsføre den på forskellige måder.

Hvis du har blogindlæg, der kan relateres e-bogen, kan du med fordel lægge links til e-bogen der. Lav opslag på sociale medier, hvor du reklamerer for den. Lav annoncer, så du når længere ud til andre, end dine følgere. Bed dine venner og familie om at dele den. Lav et pin på Pinterest, så den bliver nemmere at finde på søgemaskiner.

Du kan markedsføre din e-bog på rigtig mange måder. Det vigtigste er dog, at du når ud til de helt rigtige og ikke så meget at du når ud til så mange som muligt.

Nu er din e-bog klar til at arbejde for dig og skaffe dig nye leads, der kan blive nye kunder.

Held og lykke med det!

Startup Consulting