Opstart af virksomhed kan være en kompliceret sag. Der er mange ting, du skal have styr på. Mange ting, du skal have arbejde med. Og mange ting, du skal have planlagt.
Få et godt overblik over din proces med opstart af virksomhed med artiklen.
At starte noget op er et krævende arbejde, og det er ikke anderledes, når det handler om virksomheder. Men du skal vide, at det er en af de mest spændene perioder for dig som iværksætter. Du kommer til at gå igennem mange nye spændende ting, lære nye ting og ikke mindst måske også møde en masse nye mennesker. Ja, det bliver hårdt. Ja, det bliver kompliceret. Og ja, du kommer til at møde forhindringer. Men alligevel bliver det meget spændende for dig.
Men hensyn til at det bliver kompliceret, så behøver det ikke nødvendigvis være meget kompliceret. Du kan gøre det lidt nemmere for dig ved at danne et godt overblik. For eksempel ved at bruge denne guide til, hvordan du starter din virksomhed i 10 trin. Og du kan også bruge dit netværk og søge hjælp den vej. Søg også hjælp hos andre iværksættere. De ved, hvad du går igennem nu. De ved, hvordan du skal løse mange af dine problemstillinger. Så søg efter nogle. Brug gerne grupperne, der findes på sociale medier. Der findes mange af dem.
Brug også artiklen, du kan finde lige under her for at finde gratis hjælp.
Relateret: Iværksætter | Gratis hjælp og ressourcer til iværksætteren
Opstart af virksomhed i 10 trin
- Find din drømmevirksomhed
- Research
- Lokationssøgning
- Find leverandører/samarbejdspartnere
- Skriv din forretningsplan
- Lav budgetter og få styr på finanserne
- Find finansiering og etabler en erhvervskonto
- Find og ansæt medarbejdere
- Markedsfør din virksomhed og produkt
- Opstart af virksomhed
Læs også: Bøger for iværksættere | Læs disse bøger før du starter op
1. Find din drømmevirksomhed
Før du kan bevæge dig mod opstart af virksomhed eller overhovedet tage næste skridt, skal du først have fundet ud af, hvad du skal sælge. Og dermed også, hvad din virksomhed skal være.
Det er vigtigt, at det er noget, du har passion for. Det er også vigtigt, at det er noget, du har kendskab til. Og eventuelt også noget, du har evner i. Det skal også være noget, som du har mulighed for at leve af. Muligheden undersøger du i trin 2.
Vær sikker på, at du finder et produkt eller en ydelse, der løser et problem for kunderne.
Læs også: Undersøg din drømmevirksomhed med Den gyldne firkant
2. Research
Denne del er meget vigtigt at udføre, før du kan tage den endelige skridt mod opstart af virksomhed.
Din research vil hjælpe dig med at finde ud af, om din virksomhed har en chance. Du skal både undersøge markedet og branchen. Markedet er, hvor meget kunderne forbruger, mens branchen er dine konkurrenter.
3. Lokationssøgning
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
Når du har fundet ud af, hvad for en slags virksomhed, der skal startes op, og du har sikret dig at du har en chance for at overleve, skal du beslutte dig for, hvor din virksomhed skal have lokation.
Hvis du skal have en butik, skal du sørge for at kunderne har let adgang til den. Hvis du har en form for rådgivningsvirksomhed og du skal køre virksomheden alene, er det muligt at arbejde hjemmefra. Hvis du derimod skal producere noget, skal du sikre dig, at det er en industribygning, du finder.
Når du har fundet den perfekte lokation, skal du have fundet ud af, hvor meget det vil koste dig. Og eventuelt skal du have lavet enten en leje- eller købsaftale.
4. Find leverandører/samarbejdspartnere
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
Din research kan have hjulpet dig med at få et overblik over mulige leverandører eller samarbejdspartnere. Leverandører vil være nødvendige, hvis du skal sælge fysiske produkter, om det så kun er én eller mange forskellige.
Alle virksomheder kan have gavn af at have andre virksomheder som samarbejdspartnere. Find på måder, hvordan du kan få gavn af at have specifikke virksomheder som samarbejdspartnere. Det kan for eksempel være virksomheder, der også betjener samme målgruppe som din virksomhed, og jeres produkter eller ydelser komplimenterer hinanden.
5. Skriv din forretningsplan
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
En forretningsplan hjælper dig med at få styr på alle forhold i din virksomhed. Du har allerede styr på en stor del af det. Hvis du laver din research først, som er andet trin i processen, vil du have udført det sværeste arbejde.
Og ved at lave din forretningsplan, får du udført det største arbejde, som banken vil kræve, når du søger om en erhvervskonto. Bankerne kræver stort set altid en forretningsplan efter hvidvaskloven. Ved at lave den inden du sender en ansøgning, holder du dig et skridt foran og din ansøgningsproces vil dermed være meget kortere.
Læs også: Skriv din egen forretningsplan | Inklusivt eksempel
6. Lav budgetter og få styr på finanserne
Når du har lavet din forretningsplan, har du fået styr på dine kommende indtægter og udgifter. Dermed kan du forholdsvis nemt lave dine budgetter. Det sikrer dig, at du har styr på din virksomheds finanser, i hvert fald de første år.
De budgetter, du skal lave, er:
Dit etableringsbudget viser, hvor meget det vil koste dig at starte virksomheden. Driftsbudgettet viser dine kommende indtægter og udgifter indenfor en periode, enten 1 år eller 3, og dermed også dine kommende årsresultater. Likviditetsbudgettet skal vise 12 måneders periodes likviditet af din virksomhed.
Disse budgetter skal du også bruge til banken sammen med din forretningsplan.
7. Find finansiering og etabler en erhvervskonto
Du skal nu have fundet ud af, hvordan du skal finansiere din opstart af virksomhed. Hvor meget du skal have skaffet, finder du i dit etableringsbudget. Likviditetsbudgettet viser om du får brug for ekstra likviditet, som kan dækkes gennem kassekredit, lån eller ekstra penge igennem en investor eller fond.
Dine muligheder for finansiering er:
- Egen finansiering
- Eget netværk
- Lån
- Investorer
- Crowdfunding
- Fonde
- Offentlige tilskud og lån
- Leverandørfinansiering
(Læs mere om finansiering ved opstart af virksomhed)
Når du nu er i gang med at skaffe finansiering, kan du også få en bank til at etablere en erhvervskonto for din virksomhed. Du har allerede din forretningsplan og budgetter. Dem skal du bruge til banken sammen med en række andre dokumenter.
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
8. Find og ansæt medarbejdere
Hvis du har et godt netværk indenfor din branche, kan du allerede være heldig med at du allerede kende folk, der vil arbejde for dig. Hvis det ikke er tilfældet, skal du ud at finde og ansætte de medarbejder, du har brug for. Det kan gøre på mange måder.
Hvis du slet ikke kender nogen, der kan hjælpe dig, kan det være en god idé at lave jobopslag på forskellige jobportaler. Hvis det er aktuelt for dig, kan du også prøve den lokale jobcenter.
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
9. Markedsfør din virksomhed og dit produkt
Det er en rigtig god idé at markedsføre din virksomhed og dit produkt, om det så er en forretning, rådgivningsvirksomhed, enkelt produkt eller noget helt andet, inden du åbner for den.
Markedsføring inden opstart af virksomhed kan gøres på mange måder. Det kan være igennem konkurrencer på sociale medier, igennem en hjemmeside med tilhørende søgemaskinemarkedsføring, PR eller mange andre markedsføringskanaler og -metoder.
Find på noget, som kan skabe opmærksomhed omkring din virksomhed eller produkt, så du kan sælge fra dag 1. Begynd gerne markedsføringen i god tid, for eksempel 1 måned eller 2 uger før.
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}
10. Opstart af virksomhed
Så har du nået dit mål: Opstart af virksomhed! Det kan kræve en masse arbejde at nå hertil. Nogle kan starte op indenfor nogle dage, mens andre kan tage over 1 år. Det hele kommer an på, hvad for en slags virksomhed du vil starte op. Gør alt det nødvendige arbejde, så du kan nå dit mål. Men husk altid, at opstart af virksomhed er målet i starten, men det ultimative er at kunne drive den lang tid fremover.
Normal
0
21
false
false
false
DA
X-NONE
X-NONE
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Tabel – Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}