Online Marketing | Hvad er det og hvad er kanalerne?

online_marketing

Hvad er online marketing? Og hvilke kanaler kan du bruge til at markedsføre din virksomhed, dine produkter eller ydelser? Find svarene ved at læse artiklen, der introducerer dig til online marketing-verdenen.

Hvad er online marketing?

Online marketing er markedsføring ved brug af mange forskellige markedsføringskanaler på internettet, der har formålet at eksponere en virksomheds brand, produkter eller ydelser til potentielle kunder.

Mulighederne for at udføre online marketing er mange forskellige. For eksempel sociale medier, e-mail, søgemaskiner som Google, bannerreklamer, osv., som vi gennemgår kort længere nede på artiklen.

Antallet af folk, der bruger internettet dagligt, er i de seneste årtier steget meget kraftigt. Ifølge Slots- og kulturstyrelsen havde 99% af alle danskere fra 12 år og op adgang til internettet dagligt. 91% af dem, der har adgang, bruger internettet dagligt eller næsten dagligt. Det er grunden til at online marketing er en meget attraktiv kanal som virksomhed.

Og det er også grunden til at online marketing er den mest brugte af alle markedsføringskategorier. Og det vises på statistikkerne. Af alle markedsføringskroner, der blev brugt i Danmark blev 40% af dem brugt på online marketing, ifølge Danmarks Statistik. Det er omkring 7,2 mia. kr.! Så, det er uden tvivl noget, du ikke kan ignorere, lige meget hvor lille en virksomhed du har.

(Læs også: Indholdet af en markedsføringsplan)

Hvad er fordelene og ulemperne ved online marketing?

Fordelene og ulemperne ved de forskellige online kanaler kan være forskellige. Men her får du mit bud på, hvad de er generelt under online marketing.

online_marketing_fordele_og_ulemper

Fordelene og ulemperne ved de forskellige online kanaler kan være forskellige. Men her får du mit bud på, hvad de er generelt under online marketing.

Fordele

Stort set alle bruger internettet

Først og fremmest, så bruger alle internettet nu til dags, som nævnt under forrige afsnit. Det betyder for dig, at du er sikret en mulighed for at finde dine potentielle kunder på internettet. Og det betyder at du målrettet kan gå efter dine potentielle kunder.

Ekstremt målbar

En af de store fordele ved online marketing er, at man kan måle alle markedsføringsaktiviteter. Det muliggør, at du kan holde øje med ting, der virker og ikke virker for dig. Det gør det meget nemmere at styre markedsføringsaktiviteterne modsat offline marketing, hvor det kan være svært at måle ens aktiviteter.

Internettet vokser hver dag

Og ligeledes forbrugerantallet. Dvs. der bliver gradvist flere potentielle kunder for din virksomhed. Der kommer også nye ting til hver dag, og det betyder, at dine muligheder for at nå ud til dine potentielle kunder vokser for hver dag der går.

Kan være en billig løsning

Hvis du vil, kan du sagtens markedsføre din virksomhed og dens produkter eller ydelser helt gratis på internettet. Det kræver lidt snilde og tålmodighed, men det er muligt at bruge det uden finansielle omkostninger og trives alligevel. Uden brug af online annoncer. SEO og sociale medier er gode eksempler.

Internettet giver dig mange muligheder

Allerede nu, selvom den vokser og giver endnu flere muligheder for hver dag, der går, så har du allerede et hav af muligheder.

Brugernes gode oplevelser vil altid kunne ses

Hvis du bruger anmeldelsessider som Trustpilot eller bare har en Facebookside, så vil brugernes anmeldelser omkring deres gode oplevelser altid kunne ses af andre. Anmeldelser har altid betydet noget, nok mere nu i vore dage, hvor det er nemt at finde disse. De gode anmeldelser vil utvivlsomt skaffe dig flere kunder.

Brugernes gode oplevelser vil altid kunne ses

Hvis du bruger anmeldelsessider som Trustpilot eller bare har en Facebookside, så vil brugernes anmeldelser omkring deres gode oplevelser altid kunne ses af andre. Anmeldelser har altid betydet noget, nok mere nu i vore dage, hvor det er nemt at finde disse. De gode anmeldelser vil utvivlsomt skaffe dig flere kunder.

Ulemper

Kan blive en dyr affære

Hvis du vælger at annoncere på internettet, kan det blive dyrt for dig. Især hvis du skal bruge konsulenter til at udføre arbejdet for dig. Mange steder bruges der budsystemer, som gør det gradvist dyrere for dig at annoncere. Og dét især, hvis du har mange konkurrenter.

Kræver teknisk snilde

De forskellige annonceplatforme er ikke de nemmeste at arbejde med. Det kan være svært at lave annoncer. De forskellige medier har ikke gjort det nemt for virksomheder at sætte annoncer op. Der findes en del videoer, der kan hjælpe dig. Men hvis du ikke har tålmodigheden til at lære det hele fra bunden af, kan det blive en nødvendighed at ansætte andre til at udføre den del. Og det kan som allerede nævnt blive dyrt.

Annoncer er nemme at ignorere

Folk er efterhånden blevet vant til at der er masser af annoncer overalt på nettet. De kender godt til at annoncer er nødvendige for at de kan bruge det hele gratis. Derfor er det nemt for dem at ignorere annoncerne. Det betyder at dine konverteringsrater ikke kommer til at være overvældende for dig.

Der skal meget til for at opnå troværdighed på nettet

Falske virksomheder. Falske anmeldelser. Falske produkter. Kort sagt, svindlere. Siden internettets indtog begyndte, er folk blevet snydt på nettet, og det gør det stadig i høj grad. Det gør det svært for nye virksomheder at vinde internetbrugernes tillid med det samme.

Brugernes dårlige oplevelser spredes hurtigt

En kunde fortæller gennemsnitligt 3 fra sit netværk om gode oplevelser med en virksomhed. Når det er dårlige oplevelser, er det 11 personer, der hører om det, gennemsnitligt. Og det går hurtigt på internettet, hvor det også spredes ud med lynets hast. Og ligesom de gode oplevelser, så vil de altid være der fremover.

Online marketingkanaler

Marketingkanalerne på internettet er de forskellige kategorier, du kan bruge til at udføre din markedsføring.

Der er mange muligheder, og vi gennemgår kort 8 af dem.

  • Hjemmesider
  • Webbutikker
  • SEO
  • SEM
  • Bannerreklamer
  • Sociale medier
  • Video marketing
  • Content marketing

Hjemmesider

En hjemmeside er din virksomhed informationsside på internettet. Din virksomheds online CV eller brochure om man vil.

Her lægger du informationer, som du mener er relevante for dine kunder og potentielle kunder. Det kan være alt omkring dine produkter, ydelser, kontaktinformationer, blog (læs mere under content marketing), virksomhedens historie, ansatte, kundehistorier (eller kundecases), links til virksomhedens sider på de sociale medier, forretningsbetingelser, osv.

Din virksomheds hjemmeside er din noget, du ejer selv. Derfor bestemmer du selvfølgelig selv, hvad du vil fylde den op med, hvordan det skal se ud og hvordan du vil bruge den.

Det vigtigste er, hvis du du skal have en hjemmeside (og det vil jeg råde dig til at du gør, lige meget hvor lille din virksomhed er), at potentielle kunder får den information, som de har brug for at beslutte sig om de vil købe hos din virksomhed eller ej.

(Læs også: 7 gode grunde til at du skal have en hjemmeside)

Webshop

Webshops er hjemmesider, der har taget næste skridt og er blevet til egentlige butikker, hvor kunderne kan foretage køb.

Mange tænker, at det kun er fysiske produkter, der bliver solgt i webbutikker. Det behøver det ikke være. Der kan være digitale produkter som e-bøger, magasiner, aviser, lydbøger, musiknumre, musikalbummer, e-kurser, logodesign, billeder, apps og mange flere.

Men det kan også være serviceydelser som coaching, rådgivning og andre ydelser. Man kan sælge så meget på en webbutik, og det er nærmest kun din fantasi, der sætter grænser på, hvad du kan sælge.

(Læs mere om webshops her)

SEO

SEO (Search Enging Optimization) er et begreb, der betyder søgeordsoptimering.

Når du laver din hjemmeside skal du for hver side, du laver i hjemmesiden, have fokus på et enkelt søgeord eller en sætning. Det skal sikre, at brugerne på internettets søgemaskiner, kan finde den side på din hjemmeside, der har det specifikke eller lignende søgeord eller -sætning.

Når vi tænker på søgemaskiner, tænker vi selvfølgelig på Google. Google er dog ikke den eneste søgemaskine på markedet. Vi har andre søgemaskiner som blandt andet Bing, Yahoo, DuckDuckGo og Ask. Bing er Microsofts (Hvis du bruger en Windows-computer, så er det dem, der har lavet din operativsystem, hvis du ikke kender en af verdens største virksomheder i forvejen) konkurrent til Google og er den andenstørste søgemaskine på internettet her i Danmark.

Men det er kun noget, du skal tænke på, hvis du skal udføre SEM, som er næste punkt efter SEO, for dit SEO-indsats kommer til at virke på alle søgemaskiner.

(Læs også: SEO | Hvad er det og er det det værd at satse på?)

SEM

SEM er annoncering på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo, men kan også være andre platforme som Pricerunner, som er en prissammenligningsside.

Google, som sidder på omkring 95% af alle søgninger her i Danmark, er selvfølgelig det største og mest brugte. Men hav andre søgemaskiner i baghovedet, hvis du vil udføre SEM i udlandet, fordi Google har forskellige markedsandele i forskellige lande. For eksempel har Bing et markedsandel på 25% på søgninger på søgemaskiner i USA. Undersøg derfor dine muligheder, hvis det er tilfældet.

(Læs mere om SEM og find ud af, om det er noget for dig og din virksomhed)

Bannerreklamer

Bannerreklamer er billeder med tekster, der viser på forskellige hjemmeside ude langs kanterne. Disse billeder har så links, der fører direkte til de sider, som annoncørerne har valgt at bannerreklamerne skal føre til.

Google den største aktør i den slags online marketing. Man kan som hjemmesideejer vælge at bruge Google til at vise bannerreklamer på ens hjemmeside og dermed tjene penge på det. Igennem Google kan man som annoncør vælge hvilke slags hjemmesider ens bannerreklamer skal vises på, eller man kan også for eksempel lave en kampagne, hvor folk der har søgt på specifikke søgeord ser ens bannerreklamer eller vise bannerreklamer til brugere, der har besøgt ens hjemmeside og føre dem tilbage igen. Valgmulighederne er mange.

Men det er ikke kun Google, der er din valgmulighed, hvis du vil lave bannerreklamer. Der findes også mange websider, der ikke bruger Google til at vise bannerreklamer. De laver i stedet selv aftaler direkte med annoncørerne med kriterier som pris, tidsramme, osv.

Og der findes også netværk, der som ligner Google’s, og som giver dig mulighed for at vise dine bannerreklamer i en stor gruppe af hjemmesider. De bliver kaldt for affiliate netværk.

(Læs mere om bannerreklamer)

Sociale medier

Sociale medier er websider og apps, der gør det muligt for brugerne at have mange forskellige måder at have kontakt på med vore egne netværk og resten af verden.

Her er nogle af de mest populære sociale medier:

Det er muligt at både lave betalte annoncer på mange forskellige måder og at lave opslag (også på forskellige måder) organisk (ikke-betalt). Annoncer er, hvad de sociale medier lever af, så det at lave et almindeligt opslag og forvente at der er mange, der kommer til at se det, er urealistisk. Selv hvis du har mange følgere, er det svært at få mange af dem til at se opslaget organisk, undtagen hvis det er meget interessant for dem.

(Læs mere om markedsføring på sociale medier)

Video marketing

Video marketing er eksponering af en virksomhed, dens produkter eller ydelser ved brug af video.

Brug af videoer gennem online marketing er en af de mest populære at markedsføre sig på.

Organisk (ikke-betalt) markedsføring bliver også gradvist mere brugt. Det gør man tit på YouTube, men også på de sociale medier. Især Facebook, der også har en konkurrent overfor YouTube i form af Facebook Watch.

Videoer bliver set mere af potentielle kunder end rene tekster og billeder. Folk elsker videoer. Så det er også noget, som du kan bruge til at lave annoncer med. Konverteringsraten af videoannoncer er højere end det samme for annoncer med billeder. Det gør det, fordi folk husker videoer bedre end billeder.

(Læs mere om video marketing)

Content marketing

”Content marketing er en strategisk tilgang til marketing fokuseret på at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsistent indhold for at tiltrække og fastholde et klart defineret publikum – og i sidste ende at skabe lønsom kundeaktion.” Sådan bliver content marketing forklaret af Content Marketing Institute, hvis stifter bliver anset som faderen af den slags online marketing.

Hvad betyder det præcist? Ja, det betyder, at du ”lokker” potentielle kunder til din virksomhed og dens platform uden at sælge, men ved at tilbyde dem noget af værdi, der ikke koster dem noget.
Metoderne, der bliver mest brugt, er:

  • E-bøger
  • Sociale medier
  • Blogging
  • Nyhedsbreve og automatiserede e-mails
  • Kundemagasiner
  • Webinarer
  • Podcasts
  • Videoindhold
  • Spil

Det meste af mulighederne under content marketing kan du udføre gratis. Det kan dog nogle gange være nødvendigt at annoncere indholdet, så du kan få flere til at se det. Især hvis du har en ny virksomhed, som mange ikke kender til.

En af de gode ved content marketing, er at det også hjælper meget på SEO på din hjemmeside. Jo mere og jo bedre indhold du har på hjemmesiden, jo bedre placeringer på søgemaskinerne. Så, skab dit eget lille univers i din niche, så kommer kunderne også.

(Læs mere om content marketing)

Facebook kommentarer
Forretningsplaner | Opstart af virksomhed | Erhvervskontoansøgninger | Personlig Coaching | Startup Consulting