Foody: Den nye grønne e-butik med fantastiske løfter og drømme

foody header startup magazine

Hvad nu, hvis man kunne sælge grønne produkter online og levere disse på en bæredygtig måde? Hvad nu, hvis samme butik kunne gå all-in med grønne og bæredygtige tiltag og arbejdsgange og stadigvæk behandle medarbejderne godt? Hvad nu, hvis en butik kunne være grøn, i så vidt muligt omfang?

Det var med disse spørgsmål i tankerne, at Foody’s stiftergruppe stiftede den grønne e-butik. Og svaret til disse spørgsmål er et simpelt ja. Det kan man sagtens, selvom man tit ser virksomheder, der har grønne tiltag, men kun i begrænset omfang og aldrig overvejer at gå all-in på alle de gode tiltag.

Og det kan allerede nu ses, at Foody og stifternes satsning om at være et så godt firma som muligt, giver pote i firmaets spæde start.

Relateret: Junkbusters: Miljørigtig og bæredygtig affaldshåndtering

Alt udføres med bæredygtighed i tankerne

Leveringmetoden udføres med elcykler, der sikrer levering uden emission og der bliver opladet med grøn energi. Næsten alle produkter er enten økologiske, veganske eller produceret med miljøet i tankerne. Du kan spare mange penge ved at købe ”Red Maden”-madvarer, der har kort holdbarhed. Selv varer, der ikke bliver solgt, bliver givet videre til et værested.

Alle initiativer, der sigter at følge de fire FN’s verdensmål, Anstændigt arbejde og økonomisk vækst, Bæredygtige byer og samfund, Ansvarligt forbrug og produktion og Indsats for miljøet. Fire fantastiske mål, som har store betydninger for stifterne, som en af dem, Morten Haargaard, der har ansvaret for e-butikkens marketing og kommunikation, nævner:

”Bæredygtighed har for os alle i stifter- og investorgruppen været et vigtigt emne i vore private liv, hvor vi altid leder efter forskellige initiativer, der kan hjælpe os med at blive grønnere i hverdagen. Og med Foody har vi alle bragt den trang til at gøre noget godt for miljøet i butikken og i alle vores beslutninger, der vedrører arbejdsgangen i virksomheden.

Derfor vi blandt andet også har valgt at begrænse valgmulighederne i webshoppen, hvor mens de fleste stormarkeder måske har omkring 15.000-20.000 forskellige varer på hylderne, så har vi kun næsten 3.000. Det hjælper miljøet betragteligt, men også forbrugeren, der kun enten får en enkelt eller to valgmuligheder for en specifik vare og dermed ikke behøver at bruge meget tid på skulle vælge mellem mange forskellige valgmuligheder. Sagt med andre ord, et simplere liv. ”

plakat for e-butik

Bæredygtighed har desværre sine begrænsninger

Det bevidste valg om at bruge elcykler til at levere varerne til kunderne, trods for vores fantastisk danske cykelkultur, skaber dog begrænsninger i form af Foody’s leveringsradius. På nuværende tidspunkt kan e-butikken kun levere i Frederiksberg og Nørrebro for at kunne leve op til butikkens løfte om at levere varer indenfor én time efter bestilling på webshoppen.

”Vi undersøgte mange lokationer i København, hvor vi kunne have vores kontor og lager, ved brug af Google Maps. Leveringshastighed er en af de store konkurrenceparametre, som vi vil være med til at konkurrere om, så valget af levering med elcykler i stedet for eksempel elbiler eller ellastbiler gjorde at vores radius over, hvor langt vi kunne levere indenfor én time blev ikke så stort som man måske kunne have håbet på.

Det er dog også en af de bevidste valg, vi har truffet, fordi Foody er lige nu i en testfase, hvor vi skal have vores proof-of-concept og se, om dette koncept kan blive succesfuldt”, fortæller Morten Haargaard yderligere.

Relateret: Top 5-lister: Bæredygtige og miljøvenlige produkter fra webshops

En bedre start, end forventet

Alt tyder dog allerede på, at konceptet bliver en succes og er allerede en succes. Opstarten har faktisk været bedre, end hvad Morten Haargaard og hans medstiftere turde drømme om:

”Modtagelsen fra målgruppen har været fantastisk lige fra starten af. Faktisk før vi end lancerede siden, hvor vi havde en beta-periode med flere hundrede testpersoner med endda en venteliste på endnu flere hundrede. Lige fra den første uge havde vi allerede mange kunder og mange leverancer i vores leveringsområde.

Vi var ikke sådan pessimistiske, for vi troede stadigvæk på vores projekt, men vi var forsigtige med ikke at have for store drømme om, hvor mange kunder vi kunne nå ud til i starten. Så vi er alle blevet godt overrasket over, hvor godt målgruppen har taget imod vores koncept.”

Foody: Et storbysfænomen

Der er, som allerede nævnt, nogle begrænsninger i forhold til leveringsmulighederne for Foody. Det gør, at det måske ikke bliver muligt at kunne levere meget bredt, for eksempel i hele Danmark.

”Disse begrænsninger i forhold til leveringsmulighederne gør, at vi bliver nødt til at være selektive i forhold til, hvor vi kan levere vores varer. Og det er også derfor, at vi har valgt at begrænse vores leveringsområde til Frederiksberg og Nørrebro indtil nu. Vi har selvfølgelig også kigget på alternativer til vores valg af elcykler som transportmiddel, for eksempel elbiler og ellastbiler, men deres nuværende rækkevidder gør, at de ikke er så attraktive i første omgang. Vi holder dog konstant øje med udviklingen af deres rækkevidder.

I fremtiden vil vi selvfølgelig gerne nå en bredere målgruppe rent geografisk. Vi håber, at vi indenfor et års tid kan levere i hele København, men for at kunne gøre det, skal vi mindst have tre lagre, der er lagt strategisk, til sammen, så vi fortsat kan holde vores løfte om at kunne levere indenfor én time efter bestilling.

Udover det har vi en treårsplan, hvor vi satser på, at Foody bliver til et storbysfænomen, og hvem ved, måske også udover Danmarks grænser.”

Relateret: De 10 mest miljøvenlige og bæredygtige globale brands

Startup Consulting
startup_consulting_scroll_on_top