driftsbudget en begynderguide

Driftsbudget | En begynderguide 2023

Et driftsbudget er noget, du skal bruge til at styre din virksomheds indtægter og udgifter. Om du først er ved at starte din virksomhed op eller har kørt den længe, skal du helst have et driftsbudget. Men hvad er det for noget, hvad kan du bruge det til og ikke mindst hvordan laver du sådan en? Find ud af, hvad svarene er her i vores begynderguide til driftsbudgetter.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Pinterest
Print

Budgetter er svære at lave, især hvis man aldrig har prøvet at lave sådan en før og endnu værre, hvis man ikke engang har hørt om det før. Chancerne er store at du er her, ikke fordi du pludselig ville selv lave en, men fordi du blev bedt om det. Måske for banken? Der er mange iværksættere, der har kørt deres virksomheder i årtier og ikke engang har lavet en enkelt budget i al den tid. Og været succesfulde alligevel. Men jeg kan sige dig, at de ville have været endnu mere succesfulde, hvis de havde været bedre til at styre deres indtægter og ikke mindst deres udgifter. Meget mere succesfulde.

Så hvis du bliver tvunget til at lave et driftsbudget for en anden, kan du være glad for, at du ved at lave den, bedre kan styre din virksomheds økonomi i en given tidsperiode. Og meget mere end det:

“A budget is more than just a series of numbers on a page; it is an embodiment of our values.”
– Barack Obama

Men jeg skal ikke trække det meget længere ud for dig. Så her for du en guide til dig, der er en nybegynder og aner intet om driftsbudgetter.

Relateret: Budgetter

En begynderguide til driftsbudgetter

Hvad er et driftsbudget?

hvad er et driftsbudget

Et driftsbudget er en økonomisk prognose, der viser en virksomheds eller organisations indtægter og udgiver og i sidste ende resultat, der kan være break-even, overskud eller underskud, over en given tidsperiode, oftest et år.

Sagt på en anden måde er et driftsbudget en virksomheds egne forventninger. Det er dermed ikke nødvendigvis en eksakt viden, men man har allerede noget at forholde sig til, hvis man har kørt mindst et år og man dermed har fået et årsregnskab.

Et driftsbudget er en fremtidig udgave af et årsregnskab, der viser en virksomheds resultat i en given periode. Så, årsregnskab viser fortiden, mens et driftsbudget viser fremtiden.

Hvad kan jeg bruge det til?

Du kan måske allerede se, at et driftsbudget er meget brugbart. Du kan bruge det til at lave beslutninger, der er relateret til fremtiden. Du kan bruge det til at begrænse dine udgifter, så du kan opnå et bedre resultat. Lave indtægtsmål, som hele virksomheden skal stræbe efter at nå. Kort sagt, kan du bruge det til at drive din virksomhed og regulere dens økonomi.

Som nævnt ovenfor, så er du sikkert i gang med at lave dit driftsbudget for en anden end dig selv. Det kan være en bank for eksempel, der også har krævet, at du også skriver en forretningsplan. Måske er du i gang med at søge om en erhvervskonto. Man kan derfor også bruge et driftsbudget for at søge finansiering eller skaffe sig en erhvervskonto.

Relateret: Kan du ikke få en erhvervskonto? Det her skal du gøre

Er driftsbudgettet endeligt, når det er færdigt?

Er driftsbudgettet endeligt, når det er færdigt

Alle budgetter er ikke endelige, før du som virksomhedsleder siger, at de er det. Det samme gælder for dit driftsbudget. Derfor er det muligt at ændre budgettet, indenfor den periode, den er skabt til at blive brugt. Og det burde du gøre, hvis der sker store ændringer i virksomhedens økonomi. For eksempel, hvis du tjener flere penge, end du forudså det. Eller hvis du har brugt mindre på en konto, end du havde forventet, og kan dermed øge forbruget et andet sted. Eller hvis du finder en ny forretningsmulighed og bliver dermed nødt til at bruge flere penge, end du havde budgetteret.

Der findes dog andre situationer, hvor dit driftsbudget er endeligt. Det kan måske være at banken har kontrollen over din virksomhed, fordi du ikke har betalt af din gæld. Eller du har en investor, der kræver specifikke resultater. I disse situationer bliver du nødt til at sikre at alt går, som det er blevet budgetteret.

Relateret: Skriv din egen forretningsplan | Inklusivt eksempel

Skal et driftsbudget være med eller uden moms?

I udgangspunktet skal et driftsbudget være uden moms. Uden moms har du dine reelle indtægter og udgifter, da moms kun på virker likviditeten og ikke resultatet. Derfor skal moms kun altid inkluderes i et likviditetsbudget og udelades i både etableringsbudgetter og driftsbudgetter.

Så husk at undersøge om de omkostninger, du tænker skal være med i dit budget, har moms med i beløbene. Hvis de har, skal du trække dem fra. Og vær obs på at visse udgifter ikke indeholder moms. For eksempel forsikringer.

Relateret: Etableringsbudget | En begynderguide | 2021

Hvad skal jeg inkludere i mit budget?

Først har vi dine indtægter. Hvis du har en enkelt produkt eller ydelse, vil den konto være en nem sag. Hvis du har mange indtægtskilder er det en anden sag. Du kan under omsætning lave poster for alle dine indtægtskilder eller du kan lave en samlet konto, hvis du vil.

Derefter har du dine udgifter. Normalt er der mange flere konti under udgifter, end indtægter. Her skal du lave konti for alle udgifter, eller omkostninger, hvis du foretrækker det, som du forventer du skal have i løbet af den valgte periode.

Herunder kan du se et eksempel af et driftsbudget, hvor der er forskellige konti under omkostninger. Brug eksemplet som inspiration til dit eget budget. Kopier det gerne, det er ikke ulovligt, men tilføj kun de udgifter, du forventer at betale, og lad være med at inkludere udgifter, som du ikke forventer at have. Under billedet finder du en vejledning til, hvordan du skal lave dit driftsbudget.

driftsbudget eksempel

Sådan laver du dit driftsbudget

Skriv alle dine udgifter ned

Undersøg, hvilke omkostninger du kommer til at have i den kommende periode. Hvis det er dit første budget og har en nyopstartet virksomhed, kan du undersøge, hvad andre lignende virksomheder har af udgifter ved at kigge på offentlige årsregnskaber. Hvis du kender andre, der har en lignende virksomhed som din, kan du også spørge disse. Ellers burde du være rimelig sikker på, hvilke udgifter din virksomhed kommer til at have.

Skriv dem alle sammen ned. De behøver ikke være i ordentlig rækkefølge i starten, bare du får dem alle sammen med. Kig på eksemplet ovenpå igen og se, om der er nogle, der er relevante for dig. Eksemplet er fra en restaurant, så hvis du har en restaurant kan det komme til at ligne dit eget budget meget.

Hent præcise tal og lav estimater på dine udgifter

De fleste faste udgifter burde du kunne finde præcise tal på. For eksempel telefonabonnement, der koster 100 kr. uden moms om måneden, koster 1.200 kr. om året. Eller virksomhedens husleje (husk depositum, hvis du har en ny virksomhed), som også er nem at regne ud.

Der er dog nogle andre udgifter, der er svære at forudse. For eksempel vareforbrug, der er en varierende udgift, da den er afhængig af omsætningen. Eller lønomkostninger, hvis du har timelønnet personale. Og mange andre udgifter kan være det samme, men det vigtigste er at du kommer med et kvalificeret gæt. Et kvalificeret gæt er en estimat, der er realistisk. For eksempel er det urealistisk at bruge 100.000 kr. på forsikringer, hvis du har en lille virksomhed uden de store behov for dyre forsikringer. Eller at du skal bruge samme sum på at få lavet en hjemmeside.

Alle udgifter, som du kan finde et præcist beløb på, skal du undersøge. Hvis du for eksempel skal få en anden til at lave en hjemmeside for dig, skal du indhente tilbud. Eller skal have en ansat, kan du allerede nu, før du starter virksomheden, lave en kontrakt. Så får du dermed et præcist beløb at arbejde med.

Husk, at dine beløb skal være uden moms.

Lav et estimat på din omsætning

Et kvalificeret gæt op din indtjening, omsætningen, er altid det sværeste. Det er overhovedet ingen eksakt videnskab. Dermed er et gæt på omsætningen altid det sværeste. Men der er en vej.

Hvis du har en ny virksomhed og har ingen idé om, hvor meget du kommer til at tjene, kan du kigge på dine konkurrenters årsregnskaber og sammenligne. Hvis det er muligt, kan du også kigge på din branches gennemsnitlige tal og bruge dem som benchmarks.

Danmarks Statistik er et godt sted at starte. Hvis du ikke kan finde din branche der, er eStatistik et fantastisk sted at finde gode nøgletal.

Brug de gennemsnitlige tal, du finder. Er den gennemsnitlige omsætning for høj eller for lav i forhold til dine personlige forventninger? Overvej om du skal lave en forventningsændring. Tag så en beslutning på, hvor meget du vil satse på at tjene i det første år. Det, du beslutter dig for, bliver dit omsætningsmål. Det er det, du skal satse på at nå.

Hvis du har en eksisterende virksomhed, har du allerede noget at forholde dig til, hvis du allerede har fået mindst ét årsregnskab. Her vil de fleste forvente, at deres omsætning vil stige det efterfølgende år. Det er bare et spørgsmål om hvor meget. Det kan være at du allerede har et specifikt beløb i tankerne, men det kan også være en procentvis stigning. Tag en beslutning og skriv det ned.

Det er de færreste, der er heldige nok til at vide, hvor meget de kommer til at tjene. For eksempel dem med kun én eller to store kunder. Hvis du er en af dem, bliver denne konto nem nok for dig.

Relateret: Sådan beregner du din nye virksomheds indtægt til dit første budget

Se dit resultat om beslut dig om det er godt nok

Når du har indtastet eller skrevet alle dine indtægter og udgifter ned, får du et resultat. Resultatet er før skat, så du skal også have det med i dine overvejelser. Føles det for højt eller for lavt?

Der er et par ting, du kan gøre, for at ændre resultatet, uanset, hvad du vil gerne. Sætte dine forventninger ned i forhold til omsætning eller lave ændringer i dine udgifter. Hvis du for eksempel er sikker på, at du kommer til at tjene omtrent det beløb, du har skrevet som omsætning, kan du lave ændringer i dine udgifter. Hvis dine udgifter er for høje, kan du finde poster, hvor du kan budgettere lavere. Føles overskuddet for højt, kan du skrue op for dine udgifter og/eller skrue ned for dine indtægter.

Hvad skal du så være tilfreds med? Det er helt op til dig selv. Men hvis du skal bruge dit driftsbudget til eksternt brug, for eksempel til banken, skal du sikre dig, at resultatet er så realistisk som overhovedet muligt. Nyopstartede virksomheder forventes ikke at have det store overskud, alt afhængigt af dine etableringsomkostninger, som du kan finde ved at lave et etableringsbudget. Høje etableringsomkostninger kan godt give underskud i det eller de første år. Og du skal ikke være bange for at en bank eller en investor vil afvise dig, hvis du har et indledende underskud. Det viser bare, at du er realistisk.

Når du er tilfreds med det hele, er du færdig med dit driftsbudget. Nemt, ikke? Måske ikke. Det kræver lidt øvelse.

Skal jeg lave et driftsbudget for et eller flere år?

I eksemplet har du måske lagt mærke til at der er tre års budgettering. Og måske undret dig over om det absolut skal være tre år. Inden du går i panik over det, vil jeg berolige dig og side, at det kommer helt an på, hvem der skal bruge budgettet. Hvis det banken eller en investor, kommer det an på, om de vil have et budget for et år eller flere. Hvis det er kun dig, der skal bruge den, er det selvfølgelig op til dig selv.

Det er oftest kun en bank eller en investor, der kræver, at man laver et driftsbudget for mere end et år. Og jeg vil roligt anbefale, at du laver det kun for et år, for jo længere ud i fremtiden, du budgetterer, desto mere usikkert bliver det. Og dermed også meget mindre upræcist. Lav et budget et år ad gangen. Når kalenderåret er ved at være ovre, kan du kigge på dit midlertidige regnskab og bruge det til at lave et nyt.

Skal du have hjælp til at lave dit budget?

startup consulting logo ny 360x120

Det kan jeg sagtens hjælpe dig med. Jeg hjælper dagligt iværksættere med at lave budgetter for dem. Det gør jeg i forbindelse med at jeg laver forretningsplaner for dem. Forretningsplaner, der især skal bruges til banker i forbindelse med erhvervskontoansøgninger.

Så hvis du har brug for hjælp, har du fundet det her. Hvis du er usikker på mig endnu, er der mange andre, der også kan hjælpe dig. Især bogholdere og revisorer. Og hvis du har en af disse, vil jeg kraftigt anbefale, at du får vedkommende til at lave et driftsbudget og andre af dine budgetter for dig. De kender nemlig din virksomheds økonomi bedre end alle andre.

Ellers så kontakt mig og få min professionelle, online hjælp, så skal jeg nok sørge for det hele for dig. Læs mere om mine ydelser ved at trykke på linkene herunder, ellers tryk på kontakt, hvis du vil kontakte mig. Vi tales ved!

Startup Consulting