fbpx

Sådan beregner du din nye virksomheds indtægt til dit første budget

Sådan beregner du din nye virksomheds indtægt til dit første budget

Indtægt er noget af det sværeste at beregne og forudse, når man skal i gang med at lave virksomhedens første budget. Det er noget helt andet i forhold til udgifter, hvor de fleste er faste og dermed nemme at forudse. Men det er stadig muligt at beregne din virksomhed indtægt i dets første år. Eller i det mindste gætte det. For det er ikke altid eksakt videnskab.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Print

Og det kan ikke være eksakt videnskab, da budgetter i virkeligheden er kvalificerede gæt. Og det er i bund og grund det, du skal gøre: Lave et kvalificeret gæt. Så du skal ikke være så bekymret, hvis du sidder alene og skal have lavet dit budget. Der er ikke rigtigt noget, der hedder et forkert svar i det her tilfælde, eller næsten da. Kun realistisk eller urealistisk. Og det er subjektivt, hvad der er realistisk og urealistisk.

Relateret: Budgetter

Hold det realistisk

Du skal holde din virksomheds kommende, årlige indtægt indenfor rimelighedens grænser. Det skal med andre ord være realistisk. Og hvad er realistisk?

Det er realistisk, når alle parter kan stå inde for, at virksomheden kan nå det mål, som man har sat sig for. Så det kan være lidt svært at lave et realistisk, kvalificeret gæt helt alene, selvom det selvfølgelig kan lade sig gøre, også selvom man ikke har erfaring med det. 

At ramme et realistisk beløb, er nemmere, når man kan vurdere, hvad der er urealistisk. Det kan være urealistisk, når beløbet er for pessimistisk eller for optimistisk. Det er for pessimistisk, når det for eksempel er alt for langt under det normale i branchen. Og måske også for optimistisk, hvis det er for langt over det normale.

Men der er mange andre faktorer, der også skal tages med i betragtning. Indvendigt i virksomheden kan vi se på kvaliteten af dit produkt, produktionskapaciteten, sælgere, osv. Eksternt skal vi overveje lovgivning, konkurrenter, muligheder, samfundsforhold og lignende.

Det kan for eksempel være coronapandemien. Hvis din virksomhed er negativt påvirket af det, vil dine forventninger til virksomhedens indtægt selvfølgelig formindskes. Sådanne situationer kan have stor effekt på en virksomheds indtægt. Se listen over de hårdest ramte og dem, der trivedes under pandemien her.

Hav styr på dine priser

Du kan ikke beregne din virksomheds indtægt i en given periode, hvis du ikke har styr på dine priser. Dine priser kommer til at have stor indflydelse på, hvor meget du kommer til at sælge for. Så hav styr på din pris eller dine priser, før du laver et kvalificeret gæt.

Beregnings- og vurderingsmetoder

Der er nogle beregnings- og vurderingsmetoder, som du kan benytte dig af, alt afhængigt af din situation. Vi kigger på dem en efter en.

1. Kapacitet x pris(er)

Det her er den mest simple beregningsmetode. Du har din kapacitet (hvor meget du kan producere eller hvor mange timer, du kan fakturere eller lignende) og ganger det med din produkts eller ydelses pris eller priser.

En simpel eksempel er at dit produkt koster 100 kr. og du forventer, at du kan producere 10.000 stk. i løbet af perioden. Det betyder, at din omsætning rundt regnet bliver 1 mio. kr. Det er nemt for produktionsselskaber med en eller få produkter, men metoden kan også bruges med mange produkter, så længe man forventer, at man kan sælge alle produkter, der bliver produceret.

Det kan også være antal timer. Hvis du forventer at du arbejder 38 timer om ugen og at alle timer bruges på at betjener dine kunder, som så bliver faktureret, er det også en nem beregning. Du ganger bare de timer, du kommer til at arbejde hele året, med din timepris.

2. Undersøg branchens tal

En anden metode, du kan bruge, er ved at kigge på branchens samlede tal og dine kommende konkurrenters årsregnskaber.

Samlede branchetal (eller markedstal, hvis man vil) kan du tit finde inde på Danmarks Statistik.  Men de to sider, jeg oftest bruger er eStatistik og Bisbase. eStatistik og Bisbase giver gode indsigt i mange forskellige, hvis ikke alle, brancher. Her kan du nemt beregne, hvad den gennemsnitlige omsætning er i din branche og bruge den som benchmark.

En måske bedre benchmark er dine konkurrenters årsregnskaber. Helst gerne dem, der ligner din virksomhed bedst både i priser, størrelse, antal ansatte, osv. Jo mere konkurrenten ligner din virksomhed, desto bedre er det for dit kvalificerede gæt. Men lad være med at kopiere direkte, hvis du kan bruge denne metode. Du kan finde årsregnskaber for dine konkurrenter på deres hjemmeside eller på CVR.dk, hvis dine konkurrenter er enten ApS eller A/S i selskabsform.

3. Snak med dine leverandører

Hvis du er på helt bar bund, er der nogle eksperter hos dine leverandører. De har et indgående indsigt i branchen og burde kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvor meget din virksomheds indtægt kunne se ud. De kan i hvert fald hjælpe dig med at vurdere, hvad der er realistisk i dit tilfælde.

4. Snak med dine kunder

En sidste metode er at snakke med dine kommende eller eksisterende kunder. Hvor meget kommer de til at købe fra dig eller bruge dig? Hvad er deres forventninger? Det kan være svært at få dem til at komme med et ærligt tal, men hvis du har gode kontakter, kan du få en god idé om, hvor meget du kommer til at sælge for i perioden.

Det kan du med fordel gøre, mens du er i gang med en branche- og markedsanalyse, der kan hjælpe dig med en række ting.

Hvor skal jeg bruge mit kvalificerede gæt på min virksomheds indtægt?

Primært skal du bruge det på din driftsbudget og eventuelt skal du også bruge det på din likviditetsbudget, hvis du skal have lavet en. I de to budgetter, skal du altid have din indtægt med.

Dog skal du ikke have det med i dit etableringsbudget, der kun viser dine udgifter i forhold til din virksomheds opstart.

Relateret: Skær ned på dine etableringsomkostninger

Facebook kommentarer
Startup Consulting
startup_consulting_scroll_on_top