8 myter om SEO

8 myter om SEO

Hvordan man ender øverst på Google og udfører korrekt SEO-arbejde (søgemaskineoptimering) er en hel videnskab i sig selv. Grundlæggende handler SEO dog om at vise Google, hvad din hjemmeside handler om og vise, at den er relevant for brugerne.

Der er mange myter derude om, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer inden for SEO. Her bliver 8 af dem manet til jorden.

Relateret: SEO | Hvad er det og er det det værd at satse på?

Myte 1: Søgeord og søgefraser må kun indgå eksakt

Den første myte, der bør aflives, er, at Google skulle belønne tekster, hvor søgeord og longtail søgeord kun er brugt i sin eksakte form. Det er ikke rigtigt. Google er utrolig intelligent og kan sagtens forstå, hvis ordene står i en anden form. Ved longtail søgeord (fx. billigt hundefoder online) forstår Google også, hvis det ikke står eksakt, men blot er en del af samme sætning (fx. “Online kan du få hundefoder billigt” eller “Hundefoder er billigere, hvis du køber det online”).

Myte 2: Søgeord kan ikke stå for mange gange

Jo. Søgeord kan godt optræde for mange gange. Der er dog ikke en endegyldig regel for, hvornår det er for meget. Det vigtigste er at skrive gode tekster, hvor søgeordene indgår naturligt. Google belønner nemlig ikke kvantitet, men kvalitet. En tekst, der er plastret til med søgeord for søgeordet skyld, anses ikke for kvalitet, og det straffer Google.

Myte 3: Jo mere content jo bedre

I forlængelse af myte 3 kommer denne myte. For som nævnt i ovenstående belønner Google kvalitet og ikke kvantitet. Det er det samme med content. Det er ikke nødvendigvis bedre at have meget content. Det er derimod bedre at have godt og relevant content.

Myte 4: Man skal hele tiden have nyt indhold

Hvis du ikke har en nyhedsside, er det ikke nødvendigt med nyt indhold hele tiden. Google straffer dig ikke, hvis du ikke har nyt indhold at smide på siden. Fokusér derimod på, at det indhold, du har og får produceret, er godt.

Myte 5: Teknisk SEO er ikke nødvendigt

En vigtig del af SEO er den tekniske tilpasning. Derfor er det en myte, at faktorer som http, billedstørrelse, hastighed, duplikeret indhold, manglende meta-beskrivelser etc. ikke spiller ind. Det gør det. Google belønner nemlig teknisk optimerede hjemmesider.

Myte 6: SEO er fortid - Ads er fremtid

Du har sikkert opdaget, at det organiske indhold er kravlet længere ned på side ét på Google, og flere af de øverste placeringer i dag er ads. Det betyder dog på ingen måde, at SEO er fortid, og ads alene er fremtid. Organisk placering er stadig utrolig vigtigt for din virksomhed og antallet af besøgende.

Myte 7: Google prioriterer store brands

Man kan fristes til at tro, at store brands favoriseres af Google. Men det er bestemt en sandhed med modifikationer. Google belønner ikke sider, blot fordi de er tilknyttet et stort brand. Derimod belønner Google gennemarbejdede og optimerede hjemmeside, indgående links og domæner med mange år på bagen. Alt det har mange af de større brands, og derfor vil du i nogle tilfælde opleve, at store brands ranker højere end mindre.

Myte 8: SEO er en éngangsting

Den sidste myte, der bør manes til jorden, er, at SEO skulle være en engangsindsats. SEO er nemlig en proces, og det skal hele tiden vedligeholdes – ellers overhales man lynhurtigt af konkurrenterne.

Startup Consulting
startup_consulting_scroll_on_top